Iwillnevergiveup

Fast förankrad i moder jord

Kategori: Allmänt

 
Yngsta dottern har satt upp denna påminnelse till mig i vår trappa! :)
 
 
På 80-talet när barnen var små stiftade jag bekantskap med halksockorna. De var ett måste på dagis men användes även flitigt i andra sammanhang. För några år sedan hittade jag ett par i vuxenstorlek på Åbymarknad i Klippan och köpte då till gamla mamma för att hon inte skulle gå och halka efter sin höftledsoperation. När jag var inlagd på sjukhuset efter mitt axelbrott blev jag erbjuden ett par ABS-strumpor av en skojfrisk manlig sjuksköterska. Med ABS syftade han på bromssystemet på bilar och det gäller minsann att inte ha för hög fart för då kan det bli tvärnit med dessa sockor på. Alltså fyller de dubbla funktioner - 1) håller nere hastigheten 2) förhindrar att man kommer på glid.
Hos Gus hittade jag dessa märkessockor till ett bra pris.
 
Displaying halksocka.JPG
 
 
Så här fräsiga var minsann inte föregångarna till halksockorna som fanns på 50/60-talet och kallades för sockiplast.
Jag önskade mig såklart ett par som barn men min mamma var inte så mycket för nymodigheter och påstod dessutom att man fick fotsvamp av dem. Så jag fick sukta utan resultat.
 
Avslutningsvis kan jag berätta att mina stygn nu är borta och att operationssåret läker jättebra! :)
 
 
 
 

Kommentarer

  • Christel säger:

    Skönt att du har blivit av med stygnen och att såret läker bra. På bilderna ser det ut som du trots allt kan koppla av och njuta av tillvaron, fortsätt med det för det är du väl värd.
    Kram från Christel

    Svar: Tack Christel! Jag försöker verkligen ta vara på tiden och vända detta till något positivt. Hoppas vi kan ses snart! :) Kram tillbaka!
    Gunilla

    2014-03-13 | 12:24:41
  • Annika säger:

    Toppen att det läker som det ska. Jag behöver minsann ett par ABS sockor, då jag har lite svårt att gå som folk utan småspringer nästan jämt. Bra namn på dem iallafall. Njut av det som är kvar av dagen.
    Kramelikram.

    Svar: Jag kommer nog att använda min ABS-strumpor mycket. Har t e x kommit på att de är perfekta i mina något för stora stövlar - med den på slipper jag kasa fram i "skon" för varje steg jag tar.
    Gunilla

    2014-03-13 | 13:58:43
    Bloggadress: http://badtant.bloggo.nu

Kommentera inlägget här: