Iwillnevergiveup

Rätt storlek

Kategori: Allmänt

En av de saker som tröttat ut mig de senaste åren är jobbet!
Visserligen trivs jag oftast väldigt bra på skolan, men förändringar och osäkerhet inför framtiden suger energi.
Hos oss har det liksom på de flesta andra skolor blivit problem eftersom det inte föddes lika många barn på 90-talet som tidigare. I kombination med att väldigt många friskolor startat innebär detta att vi får färre elever! Det i sin tur resulterar i att lärare måste sägas upp och skolan blir för stor rent ytmässigt. Faktum är att vi idag har mindre än en tredjedel av elevantalet som vi hade när jag började 1984. Vi genomgår helt enkelt en ganska plågsam strukturförändring. Själv kommer jag inte att riskera att förlora jobbet men flera av mina kollegor har eller kommer att sluta. Dessutom måste lokalerna utnyttjas bättre och omflyttningar av verksamheten ske. Samtidigt med detta har vi fått nya chefer och introducerat en gymnasiereform. Jag har nog skäl att vara trött!?

Men det känns som om det är bättre tider på väg. Inför hösten har vi fler sökande än vi har platser, vår skolmatsal har blivit nominerad till en av landets tio bästa och jag hoppas få behålla mitt arbetsrum som är skolans bästa (tredje våning med utsikt över Söderåsen och trappor som inga elever orkar ta sig upp för så jag kan jobba ostört;))

När allt det här är över och både saker och vi kommit på plats kan det nog bli bra - kanske t o m bättre än tidigare. :)

Kommentarer

  • Musikanta säger:

    Grattis till fin skolmatsal och till härligt arbetsrum. Tänkte på mig själv som nioåring som travade upp och ner för åtta långa halvtrappor varje rast när jag gick i tredje klass. Vårt klassrum låg högst upp i en jättestor skola på fem våningar - byggd någon gång i början på 1900-talet. Högt i tak alltså!
    Kram!

    Svar: Jag har många gånger undrat varför det verkar som om jag har bättre kondis än en del av mina elever. Det beror i alla fall inte på att jag tränar... ;) Byggnaden jag arbetar i är byggd 1933 och charmigt sliten.
    Gunilla

    2013-03-11 | 18:54:05
    Bloggadress: http://Musikanta.blogspot.com
  • Hanneles bokparadis säger:

    Livet är fullt av förändringar, enda som är säkert...

    Svar: Ja, och det blir sällan som man tänkt sig men det kan bli bra ändå...
    Gunilla

    2013-03-11 | 19:12:58
    Bloggadress: http://hannelesbibliotek.blogspot.com/
  • irene jönsson säger:

    tack för din kommentar, hoppas det löser sig till det bästa på ditt jobb, kram

    Svar: Tack Irene! :)
    Gunilla

    2013-03-11 | 20:01:10
    Bloggadress: http://irenestavlor.blogspot.com
  • My säger:

    Hur svårt kan det vara att räkna ut elevkullarna? Klarar nog de flesta utan större ansträngning. Vår nya skola ska bli evakueringsskola och själva ska vi få flytta till källarlokaler på en verkstadsskola byggd -59. Usch, min gamla fina skola är mitt hem (23år)... så nu ska jag nog få ändan ur och göra något nytt! Tyckte jag någonstans hörde ett rykte om att skolan o lärarna skulle satsas på? Hm fast det var nog som sagt bara ett rykte. Snart påsk och de första fröerna planerade :). Skön helg om några dagar nu/ My

    Svar: Jag har också hört det ryktet My... Det låter dock som om ni har det lika kämpigt som vi! Ha det bra du också!
    Gunilla

    2013-03-13 | 12:10:54
    Bloggadress: http://retro-stuff.blogspot.se/

Kommentera inlägget här: