Iwillnevergiveup

En kvinnlig förebild

Kategori: Allmänt

Det finns en kvinna jag alltid sett upp till och beundrat mer än alla andra!

Hon har varit gift med min älsklingsmorbror och är mamma till min bästiskusin.
När jag var barn tyckte jag att hon alltid luktade så gott och att det var mycket spännande att i smyg prova hennes fina högklackade skor.
När jag var ung vuxen var hon alltid så välkomnande när jag kom på besök och hon hade en otrolig förmåga att fixa fram något ätbart trots att det inte alltid fanns så väldigt mycket i skafferiet att laborera med. Under svampsäsongen lärde hon mig mycket om vad som var gott och ätbart i skogarna utanför Sigtuna där de då bodde. Hon, tillsammans med kära morbror, hade också skapat ett fantastiskt hem där jag gärna gick runt och tittade på alla vackra ting och njöt av atmosfären. Jag tror att det är de som, mer än några andra, präglat min syn på vad som är vackert!
Nu när jag är fullvuxen tänker jag på denna kvinna med stor beundran för det hon åstadkommit under sitt 78-åriga liv. Igår var det vernissage i hennes ateljé på Torngatan 1 i Helsingborg:
Vill ni veta mer om denna fantastiska kvinnas konstnärskap kan ni läsa här och här och här och här.

Kommentarer

  • Klimakteriehäxan säger:

    Fina saker, verkligen! Och så är det jättekul med joggaren utanför fönstret på en av bilderna, liksom kontrasten till tyngre statyer ... :-D

    2011-05-15 | 11:44:12
    Bloggadress: http://www.Klimakteriehaxan.blogspot.com
  • Kusin Martina säger:

    Vad fint du har skrivit om mamma, det är så roligt att läsa hur du upplevt min familj. Som dotter såg jag ju på saker och ting lite annorlunda ;-) Och jättefina bilder. Tack för att ni kom!

    Kram Kram

    2011-05-15 | 11:52:40
  • Gunilla säger:

    Klimakteriehäxan - jag försökte verkligen "missa" alla löpare som passerade förbi men det var "springtime" i Hbg så det var inte så lätt. :)

    Martina - jo, det är rätt intressant det där hur olika man kan uppleva saker beroende på vilken typ av relation man har till en person. Jag har tänkt på er hela dagen när jag gått och pysslat i trädgården. :)

    2011-05-15 | 19:36:13
    Bloggadress: http://iwillnevergiveup.blogg.se/
  • Ewa säger:

    Tack för att du tittade in till mig

    Vad spännande med ditt fikonträd, trodde inte de klarade att stå ute på vintern,du bor ju visserligen lite mer söder ut än mig, hoppas jag klarar mitt

    Vad mycket fint din moster gör ,jätteroligt att få se,eftersom jag själv kladdar lite till husbehov, och är väldigt intresserad av konst

    Ha en bra dag

    2011-05-18 | 20:44:15
    Bloggadress: http://ewasgalleriochhem.blogspot.com
  • Gunilla säger:

    Ewa - Lycka till med fikonträdet och välkommen åter här på bloggen! :)

    2011-05-19 | 16:31:53
    Bloggadress: http://iwillnevergiveup.blogg.se/

Kommentera inlägget här: