Iwillnevergiveup

Aha!

Kategori: Allmänt

När jag satt i bilen på väg hem från skolan idag förstod jag plötsligt vad som menas med balans i livet.
Det talas ju ofta om det i feelgood-sammanhang. Jag har nog aldrig funderat så mycket på vad som egentligen menas med uttrycket - mest tänkt på det i termer av tid. Dygnets timmar uppdelade i ett cirkeldiagram där alla aktiviteter ingår med en hyfsad fördelning mellan arbete och vila.
Jag känner ofta att jag skulle vilja ha mer tid till att uppleva årstidväxlingarna, till att göra en massa kerativa saker, syssla med ting istället för människor osv. Men så tänker jag att det skulle bli tråkigt att bara gör det också. Att få rå sin tid och göra vad man vill kanske leder till att man aldrig kommer ur tvåans växel och ändå inte gör allt det där man drömmer om och längtar efter.
Var sak har ju sin tid sägs det - nu är jag yrkesverksam och om några år är jag pensionär...
Det som gick upp för mig är att det sättet att leva inte alls är bra balans för mig! Jag skulle verkligen vilja göra flera olika saker NU!
Balans för mig skulle vara att jobba i skolan 2/3 dagar i veckan, jobba med vackra saker 2/3 dagar och vara ledig för annat 1/2 dagar. Alltså inget cirkeldiagram utan ett nästan oöverskådligt långt stapeldiagram.
Hade mitt liv sett ut så skulle jag troligen kunna stå ut med att ha "semestertjänst" och inte behöva ett helt sommarlov för återhämtning. Jag skulle kanske t o m kunna fortsätta jobba tills jag blir 70 förutsatt att jag är frisk och kry.
Tyvärr faller detta för min del, som för så många andra, på ekonomin. Alltså fortsätter jag jobba heltid och hoppas att jag får vara frisk, så jag ska kunna göra allt det andra jag drömmer om när jag blir pensionär. Men det blir säkert en och annan trisslott för "plötsligt händer det" kanske...  ;)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: