Iwillnevergiveup

Berättarfrågor

Kategori: Allmänt

De här frågorna hittade jag hos Klimakteriehäxan - gillar du sagor kan du gärna ta dem med dig till din egen blogg.

1. Vilken saga är den första du minns att du hört?
Det var en svår fråga - det lästes mycket sagor i mitt hem. Men jag minns att jag tyckte väldigt synd om "flickan med svavelstickorna", och jag älskade "Tomtebobarnen". Jag minns också "Hattstugan", "Trulsa", "Plupp", "Min skattkammare", "Elddonet", "Mumintrollet" och en massa annat. När ingen hade tid att läsa för mig tittade jag på bilderna och det var en minst lika stor njutning. Jag fantiserade och levde mig in de olika miljöerna. Ju finare färger det var desto underbarare!
2. Om du är barnvakt och när barnen ska somna blir ombedd att berätta en saga: vilken saga berättar du då?
Jag är faktiskt jättedålig på att berätta så jag hoppas att det finns en massa böcker som jag kan läsa för dem.
3. Vilken sagofigur skulle du vilja vara?
Jag ÄR Barbamamma - det vet alla som sett mig i bikini.
4. Har du någonsin hittat på en egen saga? Vad handlade den om i så fall?
Jag är som sagt ingen sagoberättare. Det var däremot både mina föräldrar och min mormor! Så när jag och mina syskon växte upp fick vi höra alla möljiga mer eller mindre skruvade berättelser och det var ännu roligare än när de läste för oss.

Kommentarer

  • Klimakteriehäxan säger:

    Hoppsan, här en Barbamamma till :-D!!!

    Hattstugan och Tomtebobarnen hörde till mina tidiga litterära upplevelser också!

    2010-03-24 | 20:59:40
    Bloggadress: http://www.Klimakteriehaxan.blogspot.com
  • milla säger:

    Åh, vilken mysig idé... Kommer inlägg senare under dagen!

    Tack för "Ris"inspirationen:) Låter fint med ris på trappen. Här blåser allt ned men vi brukar sätta fjädrar i vårt lilla träd utanför köksfönstret;) Vilket jag just kom på nu;)skratt, tänk att man glömmer en del grejer när barnen börjar bli stora och inte är lika intresserade längre? Fast Påskharens ägg-letar runda ute på Påskaftonsmorgon, den vill de inte vara utan!Kram Milla

    2010-03-25 | 07:50:17
    Bloggadress: http://colormythoughts.blogg.se/
  • Eleonora säger:

    Sagor och berättelser - Jag har alltid hittat på efter vart till barn och barnbarn. Alltid sagor om miljöer som de känner till och personer som de kan föreställa sig.

    2010-03-25 | 10:31:00
    Bloggadress: http://konvaljen.blogspot.com
  • Gunilla säger:

    Klimakteriehäxan - visst känns det skönt att ha någon att identifiera sig med. ;)

    milla - traditioner är trevligt men det gör inget om vissa glöms bort för att ersättas av andra. Det blir ju mer omväxling då.

    Eleonora - det har säkert varit jättebra bra för deras intellektuella utveckling.

    2010-03-25 | 15:59:20
    Bloggadress: http://iwillnevergiveup.blogg.se/

Kommentera inlägget här: