Iwillnevergiveup

På begäran

Kategori: Allmänt

När sista gruppen elev gick hem för dagen fällde de en kommentar om min blogg. De tyckte att jag skriver här för sällan och att jag borde gå in ikväll och göra ett nytt inlägg. Hm, tänkte jag - har de suttit och läst min blogg istället för att lösa uppgiften de hade fått och som ska redovisas nästa lektion... 
Men trots att jag är lite trött och nedstämd idag, bestämde jag mig för att försöka få ihop ett litet inlägg. Nu när jag kom in och läste deras kommentar, blev jag så rörd, så jag kom av mig helt och hållet. Det jag tänkt skriva om verkade inte så intressant längre. Istället vill jag berätta om hur det är att ha världens bästa jobb!
Att få arbeta och umgås med ungdomar är fantastiskt! De inspirera mig till att själv hålla mig ung till sinnet. De gör mig glad och varm i själen och ger mig många goa skratt. Men de håller också efter mig och ser till så att jag hänger med någorlunda i vad som händer i deras värld.  De tipsar om musik, sko- och klädreor, rättar mina stavfel och lär mig hur man kan använda datorn på smidigast möjliga sätt. Det är nog tack vare deras  (och de egna barnens) kritiska ögon som jag inte hemfaller åt frestelsen att bli en "gammal surtant". De delar också med sig av sina sorger och glädjor. De får mig att känna mig betydelsefull - inte bara som lärare, utan minst lika mycket som människa. De låter mig ibland t o m bli en del av deras liv. Om jag dessutom kan förmedla lite "kunskap" till dem och få dem att växa som individer är ju lyckan gjord för oss alla.
Som ni förstår stortrivs jag för det mesta med mitt jobb. Jag tillhör inte dem som längtar till pensionen. Men jag känner självklart ibland att energin inte räcker till allt jag skulle vilja göra. Så tack och lov har vi lärare fortfarande en hel del ledighet som kan användas för att göra annat. För det där jag skrev om kontraster i förra inlägget känns mer och mer nödvändigt. Jag måste ha förändring! Även om jag älskar mitt jobb, så är skolmiljön energikrävande. Och det gäller ju att ta sig igenom livet med hjälp av "ekodriving" för att kunna hålla igång så länge som möjligt. Därför drömmer jag om att bygga upp någon form av verksamhet vid sidan om, där jag kan syssla med ting och inte med människor.
Färg och form, vackra föremål, växter och miljöer ger mig energi och får mig att må bra. Jag har dock inga konstnärliga talanger, trots att många i min släkt både målar, fotograferar och musiserar. Hos mig sitter det nog mer i ögat än i händerna. Så vi får väl se vad jag hittar på framöver...
Men lärare det vill jag vara så länge jag orkar och eleverna orkar med mig!  Kram på er allihop!

Kommentarer

  • Tina B säger:

    Du gillar ju att fotografera.. och varför inte börja med att dreja keramik? Din mor var ju också lärare , vill minnas att hon pysslade runt hemmet ..läste ,torkade hon inte växter och var mkt i skogen , svamp mm :)

    2010-03-03 | 22:39:46
  • milla säger:

    Men vilka härliga elever, ska bli spännande att följa ert arbete under våren. Tack för att du svarade.

    Naturligtvis måste man "ekodrive" men frågan är bara hur? Har försökt i några år men snart så kanske jag lyckas hushålla, rätt?, med mina resurser...Hoppas du hittar din väg och fortsätter skriva intressanta inlägg.Kram Milla

    2010-03-04 | 06:57:40
    Bloggadress: http://colormythoughts.blogg.se/
  • Gunilla säger:

    Du minns alldeles rätt Tina - mamma har alltid varit mycket kreativ. :)

    Milla - det är verkligen inte lätt att leva som man lär...

    2010-03-04 | 08:47:51
    Bloggadress: http://iwilllnevergiveup.blogg.se/
  • milla säger:

    Gunilla, du har en award att hämta, kram

    2010-03-04 | 12:27:00
    Bloggadress: http://colormythoughts.blogg.se/
  • Gunilla säger:

    Åh, TACK Milla! :)

    2010-03-04 | 19:11:15
    Bloggadress: http://iwillnevergiveup.blogg.se/
  • Anonym säger:

    Nu är vi här igen, men det hade du väl på känn? Vi lovar vi ska sluta stimma, vi borde kanske slå ihjäl energi och börja simma. Vi gillar ju faktiskt din blogg, det är därför vi skriver i din logg. Någon som borde vara glad att han har dig det är din maaan, vi avundas honom för vi är dina största faaan.

    Än behöver du inte oroa dig för din pension, vi träffas snart då vi har lektion. Vi tänkte att senare hade du ju passat bra som scout...men nu måste vi dra så peace out!

    / T 'n' L

    2010-03-05 | 09:27:34
  • Markattan säger:

    Vilka härliga elever du verkar ha. Deras kommentarer lockar till stora leenden ;o)

    2010-03-05 | 10:36:53
    Bloggadress: http://markattansdjungel.blogspot.com
  • Gunilla säger:

    Nej kärar elever - ni överraskade mig faktiskt igen. Men jag sa ju det nyss - jag är inte så bra på att genomskåda er. Men scout??? Roligare kan man väl ha på ålderna höst! Jag har ju tänkt att dricka whiskey och röka cigarr och kanske öppna secondhandbutik, skriva böcker eller bli politiker... Fast politik är nog lite för tråkigt det också. ;)

    2010-03-05 | 11:20:36
    Bloggadress: http://iwillnevergiveup.blogg.se/
  • Gunilla säger:

    Matkattan - då förstår du varför jag gillar mitt jobb.

    2010-03-05 | 11:21:44
    Bloggadress: http://iwillnevergiveup.blogg.se/
  • chatarina säger:

    Hej!Du verkar verkligen trivas med ditt jobb..vad roligt!! Kul att du även har viljan att göra andra saker på sidan om ditt jobb..jag läste häromdagen om kvinnor som hade två eller fler yrken samtidigt..och det var väldigt inspirerande..

    kram

    2010-03-05 | 17:53:05
    Bloggadress: http://www.chatarinasvrld.blogspot.com
  • Gunilla säger:

    Markattan - haha, ser att jag döpte om dig... Förlåt!

    chatarina - ja det finns massor av saker jag vill göra, dock bara ett yrke, och man måste ju försörja sig också. Så jag har verkligen tur jag trivs med det jobb som ger mig mat och husrum.

    2010-03-05 | 18:03:52
    Bloggadress: http://iwillnevergiveup.blogg.se/
  • Malin J säger:

    Men det är väll klart att du är betydelsefull Gunilla! =) Du är bra på att påverka dina elever, och titta på mig nu:P

    Jag BOR i Klippiga bergen i Canada, i en stad som heter Banff, mitt i en nationalpark(samt världsarv) =) Och pga mina turism-erfarenheter, som jag fått av dig, så har jag fått ett jobb på en souvenirbutik här :)

    Har även ett projekt på gång med Park Canada, om miljön runt om i parken=)

    Med detta så vill jag bara säga tack för att du är en sådan inspiration!

    Kram Malin

    2010-03-23 | 07:20:19
  • Gunilla säger:

    Malin - Tack själv för allt du gett mig! Det är underbart att höra att du nått ditt mål och kommit till Canada. Jag vill gärna veta mer om dina upplevelser. Skriver du någon resedagbok eller liknande? Hör av dig! Kram!

    2010-03-23 | 09:17:05
    Bloggadress: http://iwilllnevergiveup.blogg.se/

Kommentera inlägget här: