Iwillnevergiveup

Försvarstal

Kategori: Allmänt

Sambon (som också är lärare/rektor) påpekade att det blivit många stavfel här på bloggen senaste tiden.
Faktum är att fram tills jag började skolan 1961, levde jag i total ovisshet om att jag var klent begåvad. Men när jag började skolan och det visade sig att jag både var vänsterhänt och "ordblind" blev jag betraktad som lite dum i huvudet.
Som tur var fick jag mycket stöd av min mamma som också är lärare. Hon såg till att jag fick fortsätta skriva med vänster hand och hon tränade rättstavning med mig. Trots det är jag fortfarande allergisk mot rödpennor!
Dessutom läste hon mycket böcker - inte bara för mig utan för alla oss syskon.
Efter gymnasiet trotsade jag min "dom" mycket tack vara min dåvarande pojkvän (senare far till mina barn) och SAOL.
Med mycket möda och stort besvär fick jag en lärarutbildning. Idag har mitt "handikapp" gjort mig till en bättre lärare med stor förståelse för de elever som inte alltid passar in i systemet.
Och själv instämmer jag i det jag hörde en författare säga för ett tag sedan: "mina bästa sidor är dyslextiska". Det påstås nämligen att dyslexsi är kopplat till kerativitet och det är en sida jag är glad att jag har fått.
Nu sjösätter jag detta inlägg efter att ha läst igenom det flera gånger - finns det fortfarande stavfel så vet ni varför...

Kommentarer

  • Milla säger:

    Tänker sällan på stavningen hos andra bloggare, själv har jag fått min kreativitet tack vare, ADHD så alltid kommer det gott ur en och annan brist..Alla är vi olika...ingen är perfekt och inte behöver väl det rättas i en personlig vokabulär som i bloggvärlden...Här flödar ju allas kreativitet oavsett funtionshinder eller andra brister:)



    Skriv du med fortsatt glädje..här hemma trampade katten på tangenterna senast idag och då lätt jag resultatet stå kvar som en kul grej.

    Inte tänker jag mig att alla lärare som läser min blogg ska börja rätta alla grammatiska fel som jag dagligen gör:)



    Kramar Milla

    2010-07-17 | 18:49:59
    Bloggadress: http://prefersimplicity.blogspot.com
  • Gunilla säger:

    Tack Milla för de uppmuntrande orden. Jag försöker dock, så gott jag kan, att vara förebild för de elever som eventuellt läser min blogg. ;)

    2010-07-18 | 10:45:07
    Bloggadress: http://iwillnevergiveup.blogg.se/
  • Eleonora säger:

    Nej men Gunilla - inte ett enda vad jag kunde se. Men däremot mycket intressant läsning. Jag tror att du är en toppen-lärare!! Med extra stor förståelse för de barn som har svårigheter.



    Och förresten, stavfel vadå? jag gör många därför att jag skriver för fort och ser inte felen förrän bloggen har gått iväg. Vad gör väl det? Det drabbar oss alla. I mitt arbete som sekreterare gjorde jag automatiskt stavkontroll - inte nu längre. Jag bjuder på felslag och stavfel. Kram till dig

    2010-07-19 | 19:46:38
    Bloggadress: http://konvaljen.blogspot.com
  • Gunilla säger:

    Eleonora - Skönt att höra att du har en så avslappnad

    inställning till skrivandet trots ditt tidigare arbete.

    2010-07-20 | 09:59:52
    Bloggadress: http://iwillnevergiveup.blogg.se/

Kommentera inlägget här: