Iwillnevergiveup

Nuet

Kategori: Allmänt

För att få verktyg att hantera min stress, har min arbetsgivare/rektor beviljat mig fyra betalda besök hos företagshälsovården, för att jag ska få lära mig Mindfullnesstekniken. Jag har varit där en gång - det andra tillfället är imorgon. Det är faktiskt inte lätt att hålla tankarna i styr och vara i nuet! Försök själva och se hur länge ni kan "bara vara" - utan att tänka på det som varit eller det som komma skall och endast notera det som händer utan att värdera det. Några sekunder går det bra men sen skenar tankarna iväg och man får fånga upp dem igen.
Men jag har fått ett par starka upplevelser de senaste veckorna. En kväll när jag körde hem efter Niaträningen; lugn och avslappnad och ingen trafik på vägen, bestämde jag mig för att följa bilens rörelser med både kropp och själ. Det var en skön känsla att uppleva alla gupp och svängar och sakta glida fram i skymmningen utan en enda tanke i huvudet. Den senaste upplevelsen är alldeles färsk. När jag kom hem för någon timme sedan efter en intensiv arbetsdag satte jag mig ute i solen en stund. Istället för att i huvudet gå igenom allt som hänt och sagts, bestämde jag mig för att lyssna på fågelkvittret som hördes runt omkring mig. Då upptäckte jag fågelläten som jag inte visste fanns. Kvitter och snatter och drillar och knäppanden som jag aldrig i mitt 55-åriga liv tidigare hade hört. En märklig upplevelse!
När jag berättar om detta för terapeuten imorgon kanske hon inte bryr sig om att jag inte gjort hela läxan och läst de sidor i boken som hon bad mig göra. ;)

Kommentarer

  • Hanneles paradis på Hisingen säger:

    Rätt val, man ska lyssna på fågelkvitter oftare.

    2010-04-13 | 20:05:02
    Bloggadress: http://hannelesparadis.blogspot.com/
  • Min vrå... säger:

    Mindfull..? Det har jag aldrig hör talas om men det låter som något bra. Jag har själv lätt för att stressa upp och får då oftast väldigt ont i kroppen. För mig hjälper det att meditera. Hoppas att du kommer att känna att du får de rätta verktygen. Det är ju bara ett stort steg att söka efter dem och det är aldrig försent!

    Kram!

    2010-04-13 | 21:57:58
    Bloggadress: http://elinsvra.blogspot.com
  • Tina B säger:

    Jag är nog rätt lik dig . Man stressar på cyklen till jobbet . Hör inget ,ser inget ....En dag cyklade jag sakta hem genom parken ....Oj! Våren hade kommit ...Hörde fåglarna , såg krokusar och tussilago.. och värmde inte solen rätt skönt? Kram och lycka till med Mindfullnesstekniken :)

    2010-04-14 | 07:46:50
  • milla säger:

    Fast någon bakläxa tror jag nog inte det blir...du gjorde ju det som du skulle eg. tog plats i nuet;)) Kram Milla

    2010-04-14 | 07:55:24
    Bloggadress: http://skylltorp-creative.blogspot.com/
  • Gunilla säger:

    Det ska jag verkligen försöka göra Hannele!

    Min vrå - mindfullness påminner om att meditera.

    milla - jo jag kände mig faktiskt rätt nöjd med att jag lyckades.

    2010-04-14 | 18:55:58
    Bloggadress: http://iwilllnevergiveup.blogg.se/
  • Markattan säger:

    Mmm, visst är det en enastående vacker musik naturen bjuder på - när vi tar oss tid att lyssna på den.

    2010-04-15 | 11:05:43
    Bloggadress: http://markattansdjungel.blogspot.com

Kommentera inlägget här: