Iwillnevergiveup

Inspirerande skolmat

Kategori: Miljö

På vår skola har vi en "mattant" som är en hejare på att få till god mat. Hon gör jättegoda sallader av olika slag så när jag äter där fyller jag alltid tallriken med olika sorters grönsaker så slipper jag äta mig mätt på varmrätten som oftast består av halvfabrikat i form av korv eller färs. Förra veckan hade hon gjort en underbart god rotfruktsgratäng och idag försökte jag göra en likadan. Den smakade lite annorlunda förstås men god blev min varitant också.
Jag skalade och skar ner kålrot, morötter, sötpotatis, palsternacka och lök. Sen gjorde jag en gratängsås på grönsaksbuljong och ägg smaksatt med örtkyddor, dijonsenap och tomatpuré. Jag satte ugnen på 175 grader och lät gratängen stå inne drygt två timmar. Mot slutet strödde jag över lite riven parmesan som "grädde på moset". Det blev jättegott och vi åt gratängen helt solo som dagens söndagsveggi.

Kommentarer

  • Tina B säger:

    Låter jättegott! Gör du en vanlig vit sås med grönsaksbuljong i,, sen ägg eller ?

    Kram !

    2009-11-17 | 13:11:23
  • Gunilla säger:

    Alldeles riktigt Tina!

    2009-11-17 | 14:30:08
    Bloggadress: http://iwillnevergiveup.blogg.se/
  • Klimakteriehäxan säger:

    Parmesanost är en gåva till alla hungriga! (även om den är lite dyr)

    2009-11-17 | 18:26:42
    Bloggadress: http://www.klimakteriehaxan.blogspot.com
  • Hannele på Hisingen säger:

    Många skolor lagar väldigt god mat, men eleverna är dåliga på att äta den, de smakar inte ens, tar lite pasta på tallriken... och springer till godiskiosken.

    2009-11-18 | 15:08:52
    Bloggadress: http://hannelesjul.blogspot.com/
  • Gunilla säger:

    Klimakteriehäxan - Jag älskar parmesanost! Tar gärna en bit och knaprar på till ett glas vin.

    Hannele på Hisingen - visst är det så! Värst av allt är när de tar mat som de sedan slänger. Jag förfasar mig ofta över detta.

    2009-11-18 | 19:33:37
    Bloggadress: http://iwillnevergiveup.blogg.se/

Kommentera inlägget här: