Iwillnevergiveup

Naturkatastrof

Kategori: Miljö



För någon månad sedan skrev jag ett inlägg om att använda naturliga produkter i stället för kemiskt framställda krämer.
Men det som finns i naturen är ibland lika illa som det vi människor skapar. Den naturliga miljön skördar fler offer än någon annan naturkatastrof!
Förra veckan var jag på en föreläsning om Medicinsk Geologi. Det är en ganska ny "vetenskap" som verkar mycket intressant.
I luft, mark och vatten finns en massa partiklar, virus, kemiska ämnen och metaller som inte är särskilt nyttiga för växter, djur och människor. En del av dessa behöver vi för att inte få bristsjukdomar men är dödliga i stora mängder (ex selen och fluor) och andra är livsfarliga redan i mycket små doser (ex kvicksilver och arsenik).
Selen finns i höga halter i berggrunden i bl a Venezuela och tas upp av växterna vilket kan leda till förgiftning för både människor och djur. I Sverige har vi dock brist på selen och därför tillsätts det i djurfoder, så om vi äter en allsidig kost behöver vi inget extra tillskott.
Arsenik förekommer naturligt i jord, vatten, berg och luft och finns i höga halter i Norrland och i södra Skåne. Arsenik som finns i luften sätter sig på rost som sedan fälls ut i vatten och sugs upp av växterna. I Indien och Bangladesh förekommer det rikligt i marken och vatten från brunnar som inte borrats tillräckligt djupt innehåller stora mängder arsenik. I Kina finns höga halter i den lera som ofta blandas med kol och används som bränsle. Dessutom sprider man sedan ut askan som gödning...
Kunskapen i detta ämne är alldeles för liten hos många av oss. Det finns tex stor anledning att kolla upp de Hälsokostpreparat vi stoppar i oss! Och vad är det egentligen för lera i ansiktsmasken och vilka ämnen sprider sig i rummet när jag tänder mitt saltstensljus...

Kommentarer

  • hippihäxan säger:

    Intressant! och skrämmande, men jag tycker ändå det är värre med all skit som är onaturlig som människan sprider ut, och som går att undvika.

    2009-03-02 | 21:39:26
    Bloggadress: http://hippihaxan.se
  • Gunilla säger:

    Ja hippihäxan, det håller jag med om.

    2009-03-02 | 21:43:31
    Bloggadress: http://iwillnevergiveup.blogg.se/
  • Mattias säger:

    Men är det inte onaturligt att använda "naturmedicin" som är fulla med tungmetaller? Eller lågenergilampor fulla med kvicksilver - läs t.ex. rekomendationer om vad man ska göra om du råkar ha sönder en (riktigt skrämmande - det kommer aldrig in en lågenergilampa i mitt hus). Eller ve och fasa - man har det till och med i tänderna i forma av amalgan (50 %) av fyllningen är kvicksilver - rent idiotiskt enligt mig... Jag måste nog sluta att läsa på om farliga ämnen - man kan bli deprimerad av mindre - t.ex. nu när jag fått min dagliga dos av bromerande flamskyddsmedel genom att skriva i denna blogg - ha en trevlig (men kanske giftig) kväll :)

    2009-03-04 | 22:58:10
  • Gunilla säger:

    Mattias - Jag blev än en gång påmind om vad min gamla far brukat säga "det är farligt att leva man kan dö". Men visst är det skrämmande att vi människor, mer eller mindre medvetet, utsätter oss för dessa i sig naturliga ämnen i betydligt högre doser än vad som är nödvändigt.

    2009-03-05 | 08:41:06
    Bloggadress: http://iwillnevergiveup.blogg.se/
  • Carro säger:

    Det känns som om allt vi använder eller äter idag innehåller gifter på något sätt eller vis..

    2009-03-07 | 14:36:32
    Bloggadress: http://carolinegustafsson.blogg.se/
  • Gunilla säger:

    Kanske inte allt Carro, men rätt mycket!

    2009-03-08 | 12:09:07
    Bloggadress: http://iwillnevergiveup.blogg.se/

Kommentera inlägget här: