Iwillnevergiveup

Man tager vad man haver

Kategori: Allmänt

Igår träffade jag min "bästis" - en tjej jag känt väl sedan vi båda bara var 10 år. Redan då var vi rätt olika på många sätt. Hon var ordentlig och skötte sig bra i skolan medan jag var ute och slarvade och struntade i både läxor och lektioner. Trots det hade vi otroligt roligt tillsammans och delade det mesta av sorg och glädje. Så är det än idag! Vi träffas tyvärr alldeles för sällan men när vi gör det pratar vi om allt och tiden bara flyger iväg.
Gårdagens samtal rörde sig mest om tunga saker i livet så som bekymmer om barn och föräldrar. Men lite fnitter och tjejsnack hann vi också med. Självklart kom vi då in på ämnet rynkor! Jag har aldrig hållit på och smörjt in mig med olika sorters krämer särskilt mycket vilket nu börjar synas. Min "bästis" har däremot gjort tvärt om och har fortfarande slät persikohy. Hon fick mig att lova att åtminstone köpa en ögonsalva och det har jag faktiskt också gjort. Men jag nöjde mig med den billigaste som Apotekt har att erbjuda. Är lite för snål för att lägga flera hundra kronor på något som jag aldrig får veta om det verkligen gör någon nytta.
Däremot tror jag på de gamla beprövade knepen:
1) Blöt tepåsar i vatten och krama sen ur dem. Låt dem ligga i kylskåpet och så de blir kalla innan du lägger dig ner på en skönt ställe och sedan lägger tepåsarna på ögonlocken. När du vaknar är du pigg som en mört och har ögon som ett rådjur.
2) Blanda olivolja och honung som du sedan smörjer in ansikte och hals med. Lägg dig ner och vila som ovan tills kletet stelnat. Tvätta bort det innan du går ut bland folk.
3) Ta resten av oliv - och honungsblandningen och rör i en äggula. Har all blandning tagit slut - blanda ny. Massera in geggan i håret och packa in hela huvudet (täck dock inte ansiktet) med en plastpåse. Gör sedan en turban av en mellanstor frottéhandduk och sov på saken. Skölj ur håret och låt det torka innan du lämnar hemmet.
4) Blanda grovt salt med olivolja och kryddor exempelvis timjan och rosmarin. Gnugga hela kroppen och du blir ren, mjuk och doftar lätt kryddigt.

Avslutningsvis citerar jag en kollega som nyss uttalade förjande kloka ord så här inför helgens aktiviteter - "bra sås reder sig själv" :)

Kommentarer

  • Vendela. H. säger:

    Tack för skönhetstipsen. Kanske dags för mig också. Så här tre år innan 50 är det kanske bästa att försöka rädda vad som räddas kan. Har heller aldrig smörjt mig med något.

    2009-02-06 | 18:23:49
    Bloggadress: http://www.metrobloggen.seargatankar
  • Gunilla säger:

    Jo, efter 50 rasar allt om man inte gör något åt det så sätt igång Vendela. ;)

    2009-02-06 | 18:53:43
    Bloggadress: http://iwillnevergiveup.blogg.se/
  • Berith säger:

    Vilka bra tips. Nej det där med rynkor är inte kul. Kan passa på att prova lite skönhetstips, jag är hemma några dagar och kurerar mig.

    2009-02-09 | 07:08:07
    Bloggadress: http://hildur96.blogg.se/
  • Gunilla säger:

    Jag ska också göra en insats men det får vänta till vecka 8 för då har vi lov.

    2009-02-09 | 09:01:59
    Bloggadress: http://iwillnevergiveup.blogg.se/

Kommentera inlägget här: