Iwillnevergiveup

Ackumulerat

Kategori: Miljö

Det har inte blivit mycket tid över för bloggen senaste veckan, så här kommer lite av varje.

För en dryg vecka sedan lyssnade jag på en föreläsning av Lena Barnekow om naturliga klimatarkiv.
Från havsbottnen kan man studera sediment med bl a rester av snäckskal som bildat årsringar liknande de man ser i träd och rester av is eftersom man vet att det inte är samma syreisotoper i is och flytande vatten.
På land studerar man torv, sjösediment och iskärnor. Man undersöker bl a gaser (exempelvis koldioxid) och pollenpartiklar. Man har inte hittat några tecken på att koldioxidhalten i atmosfären varit lika hög någon gång tidigare än den är idag.  Forskarna har också kommit fram till att Sahara har varit betydligt nederbördsrikare än idag och bevuxet med savann och att alla glaciärer som finns i Norden varit bortsmälta någon gång sedan den senaste istiden, beroende på att det varit 1,5-2 grader varmare än idag.
Att studera årsringar från träd är lite vanskligt eftersom dessa bara finns i länder med stora årstidsväxlingar och eftersom träd växer mera när de är unga. Allt organiskt material kan också tidsbestämmas med kol-14metoden.
Även historiska dokument används av geologer för att bestämma klimatförändringar under historisk tid dvs så långt tillbaka som det finns skriftliga källor. Det är tex välkänt att medeltiden var en "varm" period och att 1400-1900 kallas för "lilla istiden".

Från förra veckans föreläsning har jag inte några anteckningar alls! På vägen dit fick jag ett telefonsamtal från min bror som berättade att mamma var på sjukhus och att gamla pappa som inte klara sig själv var ensam hemma. Jag blev både orolig och arg på mina bröder som inte ville ta ansvar för pappa, så jag kunde inte fokusera på föreläsningen. Nu är dock mamma hemma igen och allt är lugnt igen för den här gången....


Nu till något helt annat - läste i senaste M magasin om Lisen Sundgren som är örtexpert och tillverkar egna ekologiska skönhetsprodukter och om det senaste (?) i måbra-sammanhang som kallas "mindfulness". Det ligger rätt mycket i det dottern sa en gång om att mina tidningar, dvs tidningar för fullmogna kvinnor, handlar om att må bra medan de som vänder sig till unga tjejer bara handlar om att se bra ut.

Till sist vill jag ge er receptet på dagens vegetariska söndagsmat som blev en jättegod soppa.
Jag skar rotselleri, broccoli, potatis och lök i bitar som jag sedan fräste upp i smör. Sen hällde jag på lite vitt matlagningsvin, citronsaft, buljong och grädde. Så fick det koka tills grönsakerna var mjuka. Sist tillsatte jag ordentligt med stark riven ost och smakade av med salt och peppar. Därefter körde jag soppan med mixern, vilket jag dock ångrade efteråt eftersom osten fastnade och jag till slut fick ta till topz för att få mixern ren. Men gott blev det! :)

Kommentarer


Kommentera inlägget här: