Iwillnevergiveup

Vatten

Kategori: Miljö

Idag har jag vattnat hela trädgården med slang! Under tiden har jag diskuterat med mig själv om detta är försvarbart men tanke på miljön. Eftersom jag nu håller på att slutföra detta projekt (med hjälp av spridare, för att hinna skriva detta inlägg) förstår ni att jag kommit fram till att svaret är: JA! Ska man ha en trädgård måste man hjälpa den på traven med både gödning (helst naturgödning förstås) och vatten VID BEHOV. Och nu var det så torrt att växterna slokade igår kväll. Med tanke på "snigeleländet", rekommenderas man ju numera att vattna på morgonen istället för på kvällen, så jag bestämde mig för att vänta till idag. Och nu har vi snart en glad, pigg och fräsch trädgård att fira Pingst i.
Som kompensation får jag väl avstå från att fylla badkaret resten av året, men det är inte en lika stor förlust som att se växterna vissna bort.

Ha en riktigt bra helg allihop och var rädda om er!

Kommentarer

  • Fröken säger:

    Du får skaffa en stor tunna där regnvattnet kan samlas , förslagsvis under en stupränna. Använd sen detta vatten de torra dagarna i sommar.

    2008-05-11 | 16:39:59
    Bloggadress: http://fullyfurnishedminds.blogspot.com
  • Gunilla säger:

    Problemet är att vi har en tunna i trä, som stått och torkat hela vintern och blivit mera som ett såll. Den har dock besprutats med vatten den under helgen och snart är den tät igen. :)

    2008-05-11 | 18:28:46
    Bloggadress: http://Iwillnevergiveup.blogg.se
  • hippihäxan säger:

    Det där med vatten är ett gissel. Oftast behöver man ju vattna när det är som torrast och man bör spara på vattnet... Själv har jag det så lyxigt att jag har en gammal brunn som inte används. Med hjälp av en pump kan jag koppla in vattenslangen och vattna i ca 2 timmar tills vattnet är slut. Sen finns det nytt igen dagen efter, skönt att slippa använda dricksvatten. Jag hopas på en torrare sommar än förra året, då var vattenslangen ledig.

    2008-05-13 | 16:20:33
    Bloggadress: http://emeliem.wordpress.com

Kommentera inlägget här: