Iwillnevergiveup

Irriterad!

Kategori: Miljö

Igår hade vi bjudit hit några goda vänner. Sambon städade hela dagen och jag fixade i köket. Allt kändes bra - vi hade läget under kontroll. Jag hade gjort en fördrink på sockerlag, ljus och mörk rom, juice och frukt. Kokat en broccolisoppa och mixat ihop en kräm av fårost och kesella som skulle serveras med soppan. Till huvudrätt hade jag förberett små ekologiska potatisar som skulle rostas i ugnen, helstekt marinerad lammfilé och tillrätt en gorgonzolasås som blev fantastiskt god. Till dessert hade jag gjort en mörk chokladkräm som jag skulle servera med hallon.
Allt flöt på så bra att jag tom hann lägga mig och läsa en timme innan slutspurten.
Gästerna kom - det var min kära barndomskamrat med sambo och våra goda vänner från Hörby.
Vi småpratade och jag pendlade mellan köket och gästerna som man ju gör... Värmde soppan och såsen, potatisen var i ugnen och köttet "vilade".
När vi suttit och ätit av soppan en stund får en av gästerna syn på att det håller på att koka över på spisen. SÅSEN!!!! Jag har glömt såsen på full värme! Försökte rädda den men den smakade apa och det luktade lik i hela köket. Snabbt öppna jag altandörren så att inte odören skulle förstöra smaklökarna för resten av kvällen. Jag blev tvungen att slänga såsen. Jag slänga mat!!! Det retar mig fortfarande 15 timmar senare. Som tur är var gästerna mycket förstående och tyckte att maten var god ändå. Men sambon och jag som visste hur gott såsen hade smakat, saknade "pricken över i"!

För övrigt blev det en mycket trevlig kväll! Vi fick ett femtiotal närodlade fuchsiaplantor som vi ska försöka förvalta väl. Har lite idéer om hur vi ska arrangera dem och sedan bjuda in till "Öppet Trädgård" när de är som vackrast. Har också ett uppdrag av odlaren att avge omdömen om varje planta. Håll förresten utkik efter växter från Orevads Handelsträdgård när ni ska handla i vår. Jag garantera att det är bra kvalitet. :)
Jag fick också tips om hur jag ska klippa ner olivträdet och "stamma upp" Bougainvillean.
Av barndomsvännen fick jag bl a en underbar bukett tulpaner. Kanske hitfraktade med flyg men det kan inte hjälpas. De är så vackra!

Idag ska jag försöka komma ut på en ordentlig promenad! Det har ju utlovats lite sol...

Kommentarer

  • Lottie säger:

    Kan förstå irritationen, när man vet hur gott det hade varit och vilken mat som går till spillo. Men det har vi nog alla råkat utför någongång.

    2008-03-02 | 17:55:59
  • Gunilla säger:

    Tack Lottie för de tröstande orden.

    2008-03-02 | 19:26:26
    Bloggadress: http://Iwillnevergiveup.blogg.se
  • Hanneles paradis säger:

    Tråkigt när sånt händer, själv avskyr jag att stå i köket, när gästrrna kommit, vill ha allt klar innan...

    2008-03-04 | 15:53:37
    Bloggadress: http://hannelesparadis.blogspot.com/
  • Eva i Halmstad säger:

    Va tråkigt på såsen.
    Men du klippa olivträd, hur gör man var är bra/inte bra.
    Ha de gott på dej.
    Eva.

    2008-03-05 | 14:48:51
    Bloggadress: http://evaihalmstad.blogspot.com/
  • Anonym säger:

    Jag fick lära mig av våra vänner/lördagsgäster att man kan beskära olivträdet rätt hårt så att det blir tätt och vackert till växten. Hur spelar inte så stor roll - de tål rätt mycket. Man ska tydligen tom låta det stå ute tills det har fått frost på hösten...

    2008-03-05 | 15:49:17
  • Gunilla säger:

    Anonym på min egen blogg :) Nej, bara lite lat!

    2008-03-05 | 16:56:54
    Bloggadress: http://Iwillnevergiveup.blogg.se

Kommentera inlägget här: