Iwillnevergiveup

Inte sänka eller kränka

Kategori: Miljö

Idag har jag varit på en inspirationsdag på temat Värdegrund. Där fick jag bland mycket annat veta att i Klippans kommun (där jag jobbar) har man bestämt att verksamheten ska ha följande fokusområden:

Gemensam värdegrund
Lust och glädje
Utveckla språket
Ny kunskapssyn

Det låter rätt bra tycker jag! Jag kan nog jobba kvar där några år till... ;) Får förresten "guldklocka" nästa år. Då har jag jobbat på Klippans Gymnasieskola i 25 år. Det trodde jag inte när jag började.

Det där med att utveckla språket är jätteviktigt! Fick höra att barn som man har läst sagor för varje dag, har hört 35 miljoner ord när de börjar skolan. Barn som inte fått höra sagor har hört 7 miljoner ord. Det är en oerhört stor skillnad i förutsättningar när det gäller "inträdesbiljett" till samhället.


Jag tror faktiskt att alla de fokusområden vi ska jobba med är viktiga när vi ska fostra kommande generationer till "världsräddare". För det är ett tungt ansvar vi lägger på dem men vi måste stötta dem och ge dem verktygen.

Kommentarer

  • Malin säger:

    Det lät roligt med de nya fokusområdena! Jag har en son som är 11 månader snart och även fast han är så liten så älskar han att sitta i knät och lyssna på när jag läser. Fast nu är det inte så lätt för han håller på att få tänder och är ett riktigt litet monster... =)

    Ha en härlig söndag!

    2008-03-15 | 23:47:23
    Bloggadress: http://majamelon.blogg.se
  • Gunilla säger:

    Fortsätt läs för honom! Det kommer han att ha nytta av! :)

    2008-03-16 | 09:23:11
    Bloggadress: http://Iwillnevergiveup.blogg.se

Kommentera inlägget här: