Iwillnevergiveup

Torsk

Kategori: Miljö

Sonen kommenterade mitt inlägg "2018" där jag skrev att jag vill kunna äta torsk om tio år. Tyvärr har han nog rätt! Det kommer jag troligen inte att kunna göra, i alla fall inte med gott samvete. Torskbeståndet är mycket illa tilltufsat. Andra fiskar man inte bör äta är hälleflundra, tonfisk, bergtunga, lax (odlad går dock bra som tur är), makrill, spätta (som jag också tycker är gott) och vitling. Långan som man gör lutfisk av är också hotad, men den äter jag bara en gång om året så det kan väl inte vara så farligt... Lutfisk är ju det näst godaste under julen - allra godast är skinka och grönkål tycker jag. Men än är det fritt fram att äta sej - så sejen är vår...

Kommentarer

  • C säger:

    Vad äter en odlad lax? Fiskmjöl! Situationen är inte helt okomplicerad.

    2008-01-10 | 16:31:57

Kommentera inlägget här: