Iwillnevergiveup

Den lätta eller den rätta vägen?

Kategori: Miljö

Idag har jag funderat en del på om EU:s miljömål räcker...
Tyvärr har jag inte tillräckliga kunskaper för att ha någon bestämd åsikt, men det känns som om detta är vad politikerna vågade utan att behöva riskera makten och härligheten. Sonen sa för ett tag sedan att man kan jämföra dagens miljöbilar med lightcigaretter - man kör/röker mer för det känns liksom ok. Detta osar också lite light tycker jag. Man pratar tex om vissa höjningar av bensin- och elpriserna. Jag tror att man måste chockhöja om det ska få effekt! Det enda som får oss människor att verkligen tänka om är pengar tror jag.
Vad tror du? Detta blir läxa till nästa gång.

Slut för idag och tack för idag!

Kommentarer

  • lottie säger:

    Ja det krävs en chockerande ändring för att folk ska bli uppmärksamma och ändringen måste handla om pengar.
    Du har helt rätt, folk tänker bara till när det är pengar med. Jag läste att Eu har ett programm LIFE+ där dom har en budget på 2 miljarder euro för 2007-2013 och att Eu också finansierar miljöskydd i länder utan för eu. Ju fler kockar destu sämre soppa tror jag absolut inte stämmer in här, ju fler kockar desto bättre soppa!

    2008-01-24 | 21:44:39
  • hippihäxan säger:

    Ja, pengar är ju det som styr. Förutom somliga av oss som har det där som kallas samvete. Men jag har tom. hört sånna idiotiska bortförklaringar som att "Jag tänker minsan inte göra det eller det
    (som är bra för miljön) bara för att jag ska få bättre samvete." Så struntar man i det (senast jag hörde den motiveringen handlade det om att kompensera sin flygresa genom att skänka pengar till något miljöprojekt. "Det ska minsan inte ske pga dåligt samvete....
    Då hjälper bara pengar som morot, tyvärr!

    2008-01-27 | 20:44:16
    Bloggadress: http://emeliem.wordpress.com
  • C säger:

    Självklart "räcker" inte EUs miljömål ur ett ekologiskt perspektiv. Eftersom all praktisk miljöpolitik idag är en kompromiss mellan ekonomi och ekologi kommer det aldrig att räcka. Ett miljömål som allmänt betraktas som bra ger oss i bästa fall lite mera tid, och även de som lyckas med det är ganska sällsynta.

    2008-01-28 | 10:42:52
  • C säger:

    Sen var det inte jag som sa det där med lightcigaretterna först utan det var nån tomte som figurerade i nån lamt miljöinslag i den statliga televisionen. Poängen med det var inte heller att man bara skulle köra mer bil (även om den liknelsen säkert också är giltig), utan att man får lika mycket cancer av lightcigaretter. Det är förstås inte helt sant i matematisk mening och det går säkert att statistiskt visa att risken är mindre, men ingen tror väl på fullaste allvar att de ska slippa undan rökningens skadliga effekter genom att gå över till lightcigaretter? Vi bör betrakta en övergång från "full flavour-bilar" till miljöbilar på samma sätt.

    2008-01-28 | 10:52:01
  • Gunilla säger:

    Nej , det var säkert inte du som myntade det där med lightcigaretter, men det var du som sa det till mig. Och faktum är att jag tror att det finns många som slår sig till ro och tror att allt är lugnt bara man kör det lätta varianten. Mitt syfte med bloggen är dels att visa att det finns saker att göra, om så bara för att vinna tid, och dels för att det känns bättre för mig att göra något, än att gå in i en allmänt depressiv passivitet.

    2008-01-28 | 11:15:34
    Bloggadress: http://Iwillnevergiveup-blogg.se

Kommentera inlägget här: