Iwillnevergiveup

Bättre förr?

Kategori: Allmänt

Mina egna bästa barndomsminnen har jag från utomhusmiljö! Jag växte upp på landsbygden i Söndrum utanför Halmstad och jag hade inte många kompisar. Istället fick jag använda min fantasi! Jag minns hur jag samlade sniglar och lekte i "gaggamoja". Pappa tog ut mig och min bror i skogen och lärde oss hur man skulle överleva om man gick vilse. När jag blev lite äldre cyklade jag runt till tanterna och farbröderna som bodde i trakten och prade med dem. Hos ett par som inte hade nåra egna barn, fick vi titta på teve ibland. Det var jättespännande!

Jag har alltid varit noga med att mina barn ska vara ute mycket i friska luften, och en enkel lekplats här i Ingelsträde räcker långt för att roa barnbarnet som annars bor i utkanten av London.



Som jag tidigare skrivit om här på bloggen har jag sparat en hel del leksaker sen barnen var små. Det är enkla saker som är engarerande och pedagogiska på ett helt annat sätt än många av de elektroniska saker som säljs i leksaksaffärerna idag.



Här kan man lära sig färger, storlekar, figurer, att räkna och dessutom att det händer olika saker beroende på vilken knapp man trycker på!  Alla barnbarnen älskar den här gamla kassa-apparaten!



Här lär man sig att se skillnad på former.



Och att få gå runt med "nyckelpinan" är jättekul. Det mest imponerande är att när Fröken Freja prata med mig använder hon det svenska ordet, men när hon pratar med sin pappa använder hon det engelska ladybird.



Böcker är oslagbart! Som ni ser har jag en hel del för alla olika åldrar. Det är fritt fram för alla som kommer på besök att läsa det som passar.

Barn behöver inte batteridrivna leksaker som "blinkar och plinkar"!

Därmed önskar jag er alla ett Gott slut på år 2008!

Kommentarer

  • MissyElliot säger:

    Kikar in och önskar dig och de dina ett Gott Nytt År och hoppas att ni får en mysig nyårsafton.

    kramiz

    2008-12-31 | 12:46:09
    Bloggadress: http://missyelliot.blogg.se/
  • gunilla säger:

    Tack detsamma, MissyElliot!

    2008-12-31 | 14:12:37
    Bloggadress: http://iwillnevergiveup.blogg.se/

Kommentera inlägget här: