Iwillnevergiveup

Ullared

Kategori: Miljö

Gekås i Ullared har funnits sedan 1963 - jag var där någon gång i början av 70-talet och igår. Det hade förändrats en hel del...
Anledningen till gårdagens besök var att eleverna på Handelsprogrammet på "vår" skola skulle åka dit på studiebesök och jag fick följa med. :)
En (ganska) ung käck tjej tog emot oss och berättade glatt om att deras kunder kör i snitt 20 mil för att handla "extremt billigt" för i genomsnitt 2700:- ! I varuhuset finns det 100 provrum, 5000 kundvagnar och 60 utgångskassor. De mest sålda produkterna är strumpor och bakplåtspapper....
Hur sunt är detta nu när vi ska försöka hejda den globala uppvärmningen? Även om man kan handla mycket på en gång och de kör sina egna Gekås-bilar på biogas, så måste detta varuhus vara en enorm miljöbov! Inte ens om alla kvinnor (genomsnittskunden är en kvinna på drygt 40) samåker dit, istället för som nu låter mannen köra och även tar med barnen i bilen (fastän de troligen hellre stannat hemma) skulle detta kunna bli en lönande affär, varken för den enskilde eller för samhället. Dessutom är i alla fall jag övertygad om att de flesta handlar mer än de behöver på ett sånt här ställe. Det hjälper inte heller att jag faktiskt hittade ett ställ med ekologiska kläder på barnavdelningen, eftersom de allra flesta varor de säljer kommer från lågprisländer i Asien.

Våga vägra Ullared!

Kommentarer

  • Sara säger:

    Jag tror att jag var i Ullared en gång som tonåring. Har ett svagt minne. Hur som helst blir jag alldeles matt när jag läser om det. En massa lågprisskräp som människor låter sig luras att köpa. Dåligt på så många sätt. Onödigt. Jag bojkottar!

    2008-04-21 | 19:36:18
    Bloggadress: http://saraskriver.blogspot.com
  • Gunilla säger:

    Skönt att se att jag inte är ensam! :)

    2008-04-21 | 21:38:35
    Bloggadress: http://Iwillnevergiveup.blogg.se

Kommentera inlägget här: