Iwillnevergiveup

Säker kollektivtrafik?

Kategori: Miljö

Det har varit en tung dag på Klippans gymnasieskola igen!
När sambon och jag kom dit i morse såg vi att en buss kört in i en trädgård och att framrutan var krossad. Detta visade sig vara en mycket värre olycka än det såg ut till en början. Flera av våra elever är skadade, varav minst en allvarligt, och många är chockade. Under dagen har vi pratat med elever och anhörig och tagit hand om dem så gott vi kunnat. Sambon sitter nu och ringer runt till föräldrar och jag känner mig mycket mentalt trött. Dock börjar nu ilskan växa inom mig när jag tänker på det som hänt! Vår skola ligger i ett litet samhälle på den skånska landsbygden och de flesta av våra elever är tvungna att åka kollektivt för att komma till skolan. Olycksbussen var ingen skolbuss utan en linjebuss mellan Helsingborg och Klippan. På dessa bussar finns det inte alltid säkerhetsbälten. Hade det gjort det, och dessa hade använts, hade personskadorna inte blivit så allvarliga, det är jag helt säker på!

Det pratas mycket om att kollektivtrafiken måste bli billigare och göras mer tillgänglig för att minska koldioxidutsläppen. Men det handlar ju om säkerhet också. Busschaufförerna är ofta pressade av tidtabeller och tar därför för stora risker. Detta gäller i högsta grad också i stadstrafiken. Att åka buss i tex Malmö är en skräckupplevelse! Dagens olycka är ju inte den första och tyvärr säkert inte heller den sist. Men ska vi vilja åka kollektivt måste det bli ett säkrare alternativ. Vi har haft lag på säkerhetsbälten i personbil 30-40 år! Varför inte i buss???

Till sist vill jag uppmana alla - använd bältet även när ni åker buss om det finns! Det är inte töntigt - DET ÄR SMART!

Kommentarer

  • Ulla säger:

    På min bussresa till Varberg för ett par veckor sen, så uppmanade busschauffören hos oss att ta på sig bilbälte. Bra gjort!

    2008-04-30 | 07:44:59
    Bloggadress: http://www.ulla67.blogg.se
  • Marie säger:

    Jag har fr.o.m igår börjat använda bältet i bussen. Hur dumt är det inte att låta blir?! Tyvärr finns det ju inte på alla bussar och det är precis som du skriver helt vansinnigt.

    2008-04-30 | 10:52:42
    Bloggadress: http://thisismytigersuit.blogspot.com
  • Gunilla säger:

    Skönt att veta kära dotter! Hör av en del elever att de tänker likadant. Hoppas vi kan få ännu fler att inse detta.

    2008-04-30 | 11:33:09
    Bloggadress: http://Iwillnevergiveup.blogg.se
  • soffie säger:

    önskar dej en trevlig valborg!!!

    2008-04-30 | 14:30:23
    Bloggadress: http://www.soffie69.blogg.se

Kommentera inlägget här: