Iwillnevergiveup

Två glada och en ledsen nyhet.

Kategori: Miljö

En av mina elever berättade häromdagen att det nu är lag på att man måste köra miljövänligt (sonen lärde mig igår att det heter eco-driving) för att bli godkänd vid uppkörningen. När jag tog körkort för mer än trettio år sedan fick vi inte lära oss något sådant, så jag är säker på att jag och många andra "unga gamla" inte skulle bli godkända om vi försökte köra upp idag. Jag har dock lovat mig själv att skaffa mig en miljövänligare körstil. Om jag förstått rätt handlar det mycket om hur man växlar, bromsar och använder gaspedalen. Man blir säkert också mindre stressad i trafiken om man eco-drivar och så spar man ju bensin. Så när jag lärt mig detta mår både jag och miljön lite bättre. :)

Det har gjorts framsteg på Bali! Man har kommit överens om att en minskning av skövlingen av världens regnskogar kommer att finnas med i de nya miljömålen. Detta är mycket positivt eftersom träden tar upp en del av den koldioxid som vi människor släpper ut i luften. Visst kan man plantera nya träd men just de som finns i regnskog växer sakta och det tar lång tid att reparera skadorna. Den nordeuropeiska furan växer mycket fortare så det är betydligt mer miljövänligt att använda den till möbler och bränsle mm. Så nästa gång vi köper utemöbler ska de vara miljömärkta! :)

Häromdagen presenterades en undersökning som visade att ungdomar i hela EU tycker att miljön är den viktigaste frågan i vår tid, men väldigt få är beredda att ändra sin egen livsstil för att göra något åt problemet. Allra minst intresse för detta har enligt undersökningen svenska ungdomar. Är det verkligen så? :(

Själv anser jag som bekant att problem är till för att lösas och jag tänker inte ge upp!
Slut för idag tack för idag.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: