Iwillnevergiveup

Tänk om...

Kategori: Allmänt

Tänk om jag inte klättrat upp på stolen....
Tänk om jag blivit opererad direkt och sluppit vänta tre dygn...
Tänk om den första operationen blivit lyckad...
Tänk om de inte klämt till den där nerven i halsen under den andra operationen...

Sådana tankar poppar självklart upp i huvudet på mig emellanåt. Och det får de göra - men jag låter dem aldrig fastna! Jag tror inte jag är skapad för att bli bitter.

Nej, istället har jag bestämt mig för att denna olycka ska leda till något positivt i mitt liv. Jag ser det som en chans att stanna upp och tänka efter hur jag vill ha mitt liv.

Hittills har jag kommit fram till att
1) Jag måste lugna ner mig!
Mina närmaste har länge sett och påpekat att jag stressar för mycket. Jag har mest blivit irriterad på dem och sagt att så farligt är det väl inte. Men nu inser jag att de varit mycket mer klarsynta än jag och haft rätt hela tiden.
2) Jag ska träna balans, styrka och smidighet!
Ju äldre man blir desto viktigare är detta. Jag kommer troligen inte att börja träna på gym eller så utan göra mitt eget program. Jag måste nämligen tycka det är roligt för annars blir det inte av det vet jag. Jag har ju tidigare gått på både Nia och Yoga så jag tänker plocka rörelser därifrån och sätta ihop ett eget program. Men jag måste vänta till jag får klartecken av sjukgymnasten. ;)
3) Jag ska träna kondition genom att promenera!
Allra helst ute i naturen men här hemma i Ingelsträde kan också duga till vardags. Det är vetenskapligt bevisat att det bästa för att motverka stress är just att vistas i naturen - där slipper vi alla intryck som vi faktiskt inte är skapade för att hantera. Och vi som har förmånen att bo i Sverige med tillgång till så fantastisk natur bör utnyttja detta.
4) Jag ska äta sundare och helst lite mindre!
Mina kunskaper i och intresse för näringslära som jag fick för 45 år sedan och som jag uppdaterar ständigt ska komma ännu mer till nytta än tidigare. Framförallt ska jag äte mycket frukt och grönt och mindre fett, kolhydrater (speciellt socker) och rött kött. Helst ska jag köpa ekologiska/närodlade råvaror.
5) Jag ska dricka mindre alkohol!
Tidigare har jag tyckt att det har varit trevligt att bli lite salongsberusad emellanåt men det är slut med det nu! Jag ska inte riskera att ta snedsteg och snubbla på mina egna ben fler gånger. Heller ett glas av ett riktigt gott vin än en halv flaska halvdant. Blir det en varm sommar ska jag leta upp recept på goda alkoholfria drinkar som jag/vi kan sitta och suga på under ljumma sommarkvällar. :) Och så ska jag lära mig att dricka grönt te - inte för att det är gott utan för att det är nyttigt.
6) Jag ska inte slösa tid och energi på sådant som inte ger mig något tillbaka!
Detta gäller både aktiviteter och människor. De här veckorna har verkligen visat hur min fantastiska familj och många av mina vänner ställt upp och stöttat mig. I flera fall har jag fått stöd från oväntat håll medan andra som jag nog trodde skulle höra av sig inte gjort det. De senare kommer jag inte att lägga tid på i framtiden. 
 
Istället för "Tänk om..." ska mitt nya ledord bli "Tänk efter före!"

Kommentarer

  • Annika säger:

    Jag hajade till då jag såg din rubrik. För jag har nästan samma idag. Jag skrev oxå om just tänk om. För visst är det så att man många gånger tänker att om jag bara hade gjort annorlunda. Men slumpen måste få avgöra ibland. Jag gillar ditt positiva tänkande. Att det kan komma nåt bra ur allt elände. Du kommer att må så bra. Inget ont som inte har nåt gott med sig.
    En stor kram till dig och lycka till med ditt nya liv.

    Svar: Tack Annika och kram tillbaka! :)
    Gunilla

    2014-03-11 | 18:43:59
    Bloggadress: http://badtant.bloggo.nu

Kommentera inlägget här: