Iwillnevergiveup

Uti i skogen ska vi gå

Kategori: Allmänt

Nu är det bevisat - vi mår allra bäst när vi är ute i naturen. Mer om det kan du läsa i denna artikel som publiserades i DN veckan som gått.
 
Jag har många gånger tänkt på att de allra bästa och tydligaste minnena jag har från min barndom är från utemiljöer. När vi var på stranden och badade om somrarna, plockade svamp på hösten, smalade mossa och högg gran inför julen, plockade vitsippor eller liljekonvaljer på våren och sist men inte minst när min pappa tog med mig och min äldsta bror ut i skogen för att bygga koja och lära oss överlevnadstips. Som ni förstår bodde vi på landet under mina tidigaste levnadsår och det har såklart präglat min syn på naturen.
När jag sedan blev vuxen tillbringade jag och min första sambo (senare man) också mycket tid i naturen. Och när barnen föddes och min nattsömn blev knapp och dålig var det bara när jag var ute med dem som jag inte kände av den kroniska tröttheten. Därför var vi oftast ute flera timmar varje dag vilket ju även var nyttigt för dem så klart!
Numera är maken och jag ute i naturen alldeles för sällan men vi tillbringar mycket tid i trädgåren istället. Det har ju inte ni som följt min blogg kunnat undgå med tanke på att de flesta av mina bilder här är trädgårdsbilder. ;) Dessutom bor vi ju rätt lantligt. När jag lyfter blicken från min dator ser jag åkrar och hagar så långt ögat kan nå.
En dröm är dock att kunna ta med barnbarnen ut i vår fantastiska natur så mycket som möjligt i framtiden så att de ska få samma upplevelser och känsla som jag själv har fått.
Nu ska jag ut i trädgården och göra den lite fin till advent!

Kommentarer

  • Kerstin säger:

    Jag trivs också allra bäst i naturen, det har jag alltid gjort.
    /Kerstin

    Svar: Ja, vi är ju skapade för att vistas där! :)
    Gunilla

    2013-11-30 | 17:33:57
    Bloggadress: http://www.karransblogg.blogspot.com

Kommentera inlägget här: