Iwillnevergiveup

En ryslig historia

Kategori: Allmänt

Som jag tidigare berättat här på bloggen har vi dotterns katt , Boogie, inneboende. Eftersom han är van vid att vara ute hemma i stan, har jag försökt att vänja honom vid att gå ut här på landet också. Jag har haft honom i sele och jag har försökt att locka ut honom på alla sätt och vis. Men han har antingen inte velat alls eller kommit in snabbt igen, ålandes vettskrämd mot golvet. Jag vet inte vad han varit så rädd för men misstänker att det är de stora öppna vidderna  här på Kullahalvön - i stan har han ju höga hus runt omkring sig.
I förrgår kväll gjorde jag ett nytt försök och till min glädje gick han ut frivilligt. Jag stannade kvar inomhus men hade uppsikt över honom - trodde jag. Men efter bara några minuter var han försvunnen!
I ett dygn höll jag på och ropade, visslade, lockade och letade, samtidigt som jag kämpade med hoppet om att han skulle komma tillbaka. Jag visste ju att han brukade vara ute i upp till ett dygn, men vart hade han tagit vägen. Här ute känner han ju inte omgivningarna - allt är ju nytt och skrämmande/spännande. Hade han börjat ge sig av "hemåt" eller hade han blivit instängd eller kanske t o m stulen? Hur skulle jag kunna berätta för dottern att hennes älskling var bort och att det var mitt fel!?
Självklart var även sambon orolig och gick och tittade efter Boogie stup i kvarten. Våra snälla grannar blev också inblandade och engagerade - en av dem ringde t o m igår kväll och ville höra om katten kommit tillbaka.
När det gått nästan exakt ett dygn och jag faktiskt började ge upp om att få se det levande gosedjuret igen hörde jag sambon prata med någon från uterummet. Är grannen ute så här sent blev min tanke, men det var inte grannen utan BOOGIE som återvänt. Gissa om vi blev lättade och glada!
Han var full av is, snö och småpinnar i pälsen, men mycket hungrig, både på mat och kel. Och det fick han! Nu är han mätt, borstad och trött och har därför dragit sig tillbakak under filten. :)

Kommentarer

  • milla säger:

    Åh vilken tur...man blir så orolig när de försvinner...förstår att det känns lite extra eftersom ni bara är kattvakt dessutom...hur går det annars? Har de börjat samsas än?Kram Milla

    2010-02-21 | 13:25:27
    Bloggadress: http://colormythoughts.blogg.se/
  • Markattan säger:

    Vilken fasa! Och vilken lättnad att han återvände! Jag förstår att han känner sig tryggare i värmen under filten än ute i den stora, vinterkalla och skrämmande världen ;o)

    2010-02-21 | 15:06:10
    Bloggadress: http://markattansdjungel.blogspot.com
  • Gunilla säger:

    Milla - när Boogie kom tillbaka igår blev sambon så glad att han glömde sig och höll på att släppa in honom till Sissi, men som tur var hann jag stoppa honom. Så nej, de två katterna blir nog aldrig sams.

    Markattan - ja det var verkligen fasansfullt! Trodde inte att jag skulle reagera så starkt, men tårarna ville inte sluta rinna när han äntligen var tillbaka.

    2010-02-21 | 18:24:47
    Bloggadress: http://iwillnevergiveup.blogg.se/
  • Marie säger:

    Ah! Min lilla gosboll! Vilken tur att han kom tillbaka! Fast jag hade ju inte beskyllt dig anda lilla mamsen, det ar ju inte ditt fel att den dar katten inte har nagon sjalvbevarelsedrift.. ;)

    Nu ar han i alla fall "hemma" igen och filtarna ser hemskt mysiga ut!

    Stor kram!

    2010-02-21 | 20:03:04
    Bloggadress: http://thisismylionsuit.wordpress.com
  • Gunilla säger:

    Det kanske du inte hade gjort Marie, men jag själv hade gjort det och det hade varit mycket plågsamt! Men som sagt - han är "hemma" och trivs under filten medan snön yr runt knuten.

    2010-02-22 | 10:15:53
    Bloggadress: http://iwillnevergiveup.blogg.se/
  • Sofia säger:

    Vilken tur att han kom tillbaka! :)

    2011-03-29 | 12:49:28

Kommentera inlägget här: