Iwillnevergiveup

Så det kan bli

Kategori: Allmänt

När jag kom till skolan idag var chefen mycket upprörd! Han hade läst lokaltidningen vilket jag själv slutade med för många år sedan.
I en artikel, som på framsidan av pappersupplagan rubricerades " ELEVER RATAR KLIPPANS GYMNASIESKOLA" och på lokalsidan  "Flykten från Klippan", skriver den kvinnliga journalisten om antalet sökande till vår skola inför nästa läsår. Denna artikel ger mig materiel till ett antal lektionspass i Samhällskunskap när vi läser massmedia! JIPPI!!!

1) Varken rubriken på första sidan eller inne i tidningen är relevant. Spekulationer kring orsaken till detta kan säkert leda till en intressant och livlig diskussion om allt ifrån lösnummerförsäljning till korruption. Eleverna kan också få i uppgift att sätta en annan ( eventuellt bättre) rubrik på texten.
2) I texten får man uppfattningen om att sökbilden förändrats drastiskt vilket inte stämmer. På skolans hemsida presenteras statistik för antalet sökande under hela 2000-talet och där ser man tydligt att det pendlat lite fram och tillbaka och att årets siffror verkar hamna någonstans i mitten.
3) Mitt på artikelsidan finns en stor bild av en fd Klippanstjej som står utanför en av Helsingborg privatskolor. Är detta den skola som är vår största konkurrent? Varför har man valt denna bild när det tydligt framgår i texten att så inte är fallet? Och varför får den så stort utrymme? Dessutom går tjejen nu i trean vilket innebär att det år hon valde gymnasieskola hade vi en större andel sökande än i år. Alltså helt irrelevant!
4) I artikeln tar man fasta på det negativa i att "bara" 25% av Klippans högstadieelever söker till vår skola. I en sidospalt påpekar dock Gymnasiechefen det positiva i att 75% väljer Klippans Gymnasieskola trots det stora utbudet av skolor i regionens tätorter som självklart lockar en del ungdommar. Det här är ett vanligt sätt att hantera siffror i media.
5) Vi som känner till Klippan vet att det är en ort som under åren utsatts för mycket smutskastning i pressen. Hur mycket kan man lita på massmedias rapportering? Stämmer den bild vi får av tex Rosengård, Köpenhamn eller USA? Detta kan också vara ett bra diskussionsämne för en klass.

Jag hade säkert kunna göra listan på lektionsuppslag utifrån den här artikeln betydligt längre! Och eftersom jag vet att det finns flera lärare bland mina läsare tar jag tacksamt emot tips om ni kommer på något medan ni läser det här inlägget. Självklart är det också fritt fram att "knycka" om någon av er vill.

Det var med all sannolikhet inte för att hjälpa mig med lektionsplaneringen som artikeln publicerades - men så blev det...

Kommentarer

  • Emma Bodén säger:

    Läste också detta... och jag blev riktigt arg!!! De elever som söker sig till andra skolor är som du säger inte fler nu än i vanliga fall! Och de som söker sig till Hbg m.m. gör ofta det för att de söker VÄLDIGT speciella inriktningar som inte finns här (min syster läste guldsmed och det kunde hon inte göra här i Klippan..). Sen har faktiskt vårt gymnasie väldigt mycket ungdomar som kommer från ANDRA KOMMUNER och läser på vår skola!!! Det har de inte heller tänkt på!



    Tycker detta är superbra lektionsmaterial för dig! ;)



    Kramar

    2009-11-10 | 20:23:16
    Bloggadress: http://mtotobahati.blogspot.com
  • Gunilla säger:

    Kommentera gärna på HD:s nättidning Emma! Det har jag gjort! KRAM

    2009-11-10 | 20:40:43
    Bloggadress: http://iwillnevergiveup.blogg.se/
  • Eleonora säger:

    Tack för din kommentar hos mig. Jo, jag vistas varje sommar (sedan 42 år) i Frösakull och för att roa barnen gjorde vi utflykter till Wapnö. Där är så fint och även nu när banen är vuxna brukar vi göra en tur dit en vacker sommardag.

    2009-11-13 | 09:18:43
    Bloggadress: http://konvaljen.blogspot.com
  • Gunilla säger:

    Treligt att du tittade in på min blogg Eleonora! Visst är det vackra trakter - själv har jag mina rötter i Söndrum.

    2009-11-13 | 11:12:06
    Bloggadress: http://iwillnevergiveup.blogg.se/

Kommentera inlägget här: