Iwillnevergiveup

Genus

Kategori: Allmänt

Den senaste veckan har jag inte hunnit ägna bloggen säskilt mycket uppmärksamhet, men vi hade ett besök på skolan förra veckan som jag vill berätta lite om.
Tiina Rosenberg, känd bla från FI och professor i genusvetenskap i Lund, höll en föreläsning för våra elever. Hon har ju i media framställts som en militant manshatare, men det visade sig att hon har en mycket humanistisk syn på rättvisefrågor. Man hör ofta att vi alltid har ett val. Detta menade hon inte alls stämmer, eftersom de mest avgörande sakerna i livet som att och var vi fötts, i vilken tid vi lever och vilka som är våra föräldrar kan vi inte påverka. De här faktorerna styr i sin tur väldigt mycket över hur våra liv utvecklas.
Men vi kan påverka en del och mycket avgörs just när man lämnar gymnasieskolan. För första gången i livet gör man ett medvetet val av arbete, studier, bostadsort etc.
 Även om vi har vissa val måste vi dagligen umgås med människor som inte alla accepterar den man är. Tillhör man dessutom en minoritet blir detta extra påtagligt.
Allt detta vet vi och forskningen på området har kommit mycket långt. Ändå lever vi i en fullständigt orättvis värld med trakasserier, förföljelser, fysiskt och psykiskt våld.
Det är empati och viljan att förändra som saknas menar Tiina Rosenberg och jag tror tyvärr att hon har helt rätt.

Kommentarer

  • Caroline Jonsson säger:

    Hej Gunilla! Gammal elev här från ES-05, Caroline med dreadlocks för att vara närmare bestämd. Jag brukar läsa din blogg, och tyckte dagens inlägg var roligt för Tiina Rosenberg är ju faktiskt min lärare nu då jag bor i Lund och studerar genusvetenskap! Jag och Ted och vår kissekatt bor på 27 kvm och lever livet, hoppas allt är bra med dig och att skolan är sig lik. Ha det bra!

    2009-03-09 | 23:50:17
    Bloggadress: http://shitkivnna.devote.se
  • Caroline Jonsson säger:

    Glömde förresten att säga, roligt att ni fått lite sådant besök på skolan, jag minns att jag tyckte det fattades lite jämställdhetskapitel i alla kurser jag läste och önskade det i några kursutvärderingar, så det var jätteroligt att höra! :)

    2009-03-09 | 23:54:37
  • Gunilla säger:

    Hej Caroline!

    Så roligt att du fortfarande läser min blogg.

    Visst behöver vi ta upp jämställdhetsfrågor mycket mer än vi gör! Ska försöka tänka på det i framtiden.

    Lycka till med allt och hälsa Ted+kisen. Kram Gunilla

    2009-03-11 | 12:55:30
    Bloggadress: http://iwillnevergiveup.blogg.se/
  • C säger:

    Problemet med att vi inte har ett fritt val är tant Rosenberg inte ensam om att inse. Förmågan att se dessa strukturer i samhället är en av de viktigaste skillnaderna mellan högern och vänstern. Liberalismen nära nog definieras av misslyckandet att se strukturer och grundar sig därmed på den naiva tron att alla har samma förutsättningar oberoende av social bakgrund, etnicitet och genus.

    2009-03-28 | 14:00:30
  • Gunilla säger:

    C - Problemet är ju att den liberala synen är rätt utbredd i samhället.

    2009-03-29 | 19:28:56
    Bloggadress: http://iwillnevergiveup.blogg.se/

Kommentera inlägget här: