Iwillnevergiveup

Livets olika val

Kategori: Allmänt

Dessa dagar består mina kvällspromenader i att vandra mellan kranen och alla växterna med en kanna i handen. Jag har ju i ett tidigare inlägg skrivit om mitt val att vattna, trots att man bör hushålla med det rena vatten som fortfarande finns på vår jord. Men växter är viktiga för vår miljö, både inomhus och i trädgården så här vattnas det för fullt.

I torkan har det uppstått ännu ett problem - löss. Både växter i krukor och i rabatter har blivit hårt angripna. Detta har inneburit ännu ett val. Hur bli av med dem? Vi började med att testa ett KRAV-godkänt biologiskt bekämpningsmedel. Tyvärr gjorde det ingen nytta. Därför har jag idag valt att inhandla starkare gift. Motiveringen är att växter uppätna av löss kommer att ersättas med nya och det tär också så jordens resurser.

Ett helt annat val jag också gjort idag är att börja använda "plackers" istället för tandtråd. Begagnad tandtråd slänger jag i toaletten och det måste ställa till problem på reningsverket. Plackers kan för det första användas många gånger. Äckligt tycker kanske någon, men vi använder ju tandborsten flera gånger så varför inte... Bara man sköljer den mellan varven så håller de rätt länge. Och sen går de i restavfallet vilket jag tror är bättre än avloppet.

Slut för idag tack för idag.

Kommentarer

  • Vendela H. säger:

    Jag tycker det här konstiga vädret ställer till det för våra växter. Mycket kraftiga temperaturskillnader från ena dan till den andra. Antingen ihållande torka som nu alternativt ständig regnperiod dessförinnan. Jag är helt övertygad om att växternas motståndskraft blir försvagad av dessa påfrestningar. Växter med dålig motståndskraft drabbas av löss och en hel massa svampsjukdomar. Följdaktligen blir det också svårar att odla ekologiskt eftersom växterna drabbas av fler sjukdomar än tidigare.

    2008-06-04 | 18:59:58
    Bloggadress: http://www.metrobloggen.se/argatankar

Kommentera inlägget här: