Iwillnevergiveup

Tasko

Kategori: Miljö

Jag har tidigare pratat lite illa om England (London), när det gäller miljötänkande och då framförallt sophantering. Men jag blir glädjande nog tvungen att ändra ståndpunkt! Fick idag nämligen veta av dottern att den stora dagligvarukedjan Tesco, börjat dela ut clubpoäng till kunder som har begagnade kassar med sig till affären i stället för att ta nya varje gång. Det behöver inte ens vara Tescos egna! Till saken hör dock att man i England inte betalar för sina kassar, så detta är inte bara en välgörenhet för miljön, utan en ren vinst för företaget. Men ändå! Jag vet att platskassar är en av de största inkomsterna för matbutikerna i Sverige, men visst vore det en fin gest om de trots detta gjorde något liknande.
Läste också om en kampanj i London där man uppmanar folk att lämna in sina glödlampor för att få lågenergilampor tillbaka gratis. Se mer i  Miljöbloggaktuellt

Kommentarer

  • Victor - Det är väl revolution på gång? säger:

    Som aktivist kan man ju se till att stjäla alla kassarna som en butik har och lämna det till återvinning, det är en win win situation för konsumenterna och för miljön, dom ända som förlorar på det är ju matvarubutikern.

    Kom igen nu får man höra lite argumentation? :)

    Hare

    2008-01-22 | 19:37:58
    Bloggadress: http://tumba.blogg.se
  • Gunilla säger:

    Det var ju en kul idé Victor, men inte minst för att jag ska få behålla mitt fantastiska jobb, så försöker jag undvika att begå brott. Själv kommer jag istället att använda vårt förråd av plastkassar så länge det räcker och sedan skaffa miljövänliga tygkassar för att bära hem maten i. Att äta mindre vore ju en annan insats som både jag och miljön skulle må bra av.... :)

    2008-01-23 | 09:11:00
    Bloggadress: http://Iwillnevergiveup.blogg.se
  • Marie (din dotter, haha) säger:

    på MIN skola, även känd som "Den hälsofrämjande skolan" får vi tygkassar med skoltrycket på. De är perfekta att bära hem mat i. Såna kassar vill jag minnas att du också ha ett par liggandes lilla mor. Kanske t.o.m med DIN skolas tryck på! Väldigt bra idé att använda dem iaf. Det enda kruxet är att man måste ha en viss mängd kassar till att slänga skräp i. Man borde köpa såna där ekologiska "platspåsar" som är gjorda av potatisstärkelse eller vad det nu är. Ehm, ursäkta förvirringen.

    2008-01-23 | 16:03:10
    Bloggadress: http://thisismytigersuit.blogspot.com
  • Victor säger:

    Absolut Gunilla! Men jag har jättemycket ångest, jag måste få ett slutbetyg annars tar jag livet av mig, jag vill ju verkligen in på lärarhögskolan. Är denna projektplanen ok ?

    Projektplan 22 Januari 2008 ver. 1.0

    Syfte:

    Lära mig spela 10 Bob Dylan låtar på gitarr och med munspel för att utveckla

    mitt egna gehör och spelstil. Jag skall även lära mig lite om Bob Dylans liv

    och hans filosofier.

    Frågor:

    1. Hur spelar man munspel.

    2. Hur spelar man som Bob Dylan.

    Metod:

    Plocka ut 20st låtar.

    Lyssna på så många Bob Dylan skivor som möjligt.

    Öva på att spela munspel.

    Delmål:

    1. 29/1 Plockat ut alla låtarna.

    2. 11/2 Ha lärt mig minst hälften av låtarna

    3. 20/2 Kunna alla låtarna

    4. 9/3 Ha övat ikapp på det jag missat.

    5.
    10/3 Kunna alla låtarna samt redovisa

    Material:

    En dator

    En gitarr

    Ett par olika munspel

    Tidsplan:

    Jobba runt tre timmar varje dag från den 22/1 till den 10/3

    Presentation:

    Spela ett antal Bob Dylan låtar fär en publik på mins 10 personer.

    2008-01-23 | 20:49:35
  • Lottie säger:

    Jag gillar verkligen din blogg! Blir glad av att läsa den och håller med om många saker! Jag har själv en egen men är inte så bra på att skriva så ofta http://dreadlocklife.blogg.se - titta gärna in!

    2008-01-23 | 22:48:15
  • Mattias säger:

    Hej - ville bara påminna att lågenergilampor inte är någon lösning på miljöproblem. Visst det är viktigt att få
    ner energiförbrukningen men inte till kostnad av spridning av kvicksilver i miljön. Dessutom så alstrar vanliga glödlampor mycket värme (även om detta inte kompenserar energiåtgången fullt ut).

    2008-01-30 | 20:39:38
  • Gunilla säger:

    Kul att du hunnit kolla min blogg Mattias!:) Det där med lågenergilampor har jag också hört ( av Alexandra faktiskt - kul att ämnet tas upp även i H-huset). Måste ta reda på lite mer om detta....

    2008-01-31 | 08:56:32
    Bloggadress: http://Iwillnevergiveup.blogg.se

Kommentera inlägget här: