Iwillnevergiveup

Sista Parisbilderna för den här gången

Kategori: Allmänt

Nu har våren/försommaren kommit lika långt här hemma i Skåne som den hade gjort i Paris när vi var där runt första maj.
Avståndet från Ingelstäde, där vi bor, är ca 100 mil fågelvägen i sydvästlig riktning. Ingelsträde ligger på 56 grader nb och Paris ca 49 grader nb och dessutom lite mer i inlandet. Detta skulle kunna motsvara Kuopio i Finland om man begav sig norrut istället. Eftersom vi går mot sommarsolstånd på norra halvklotet tror jag inte att de behöver vänta tre veckor innan sommaren kommer dit upp. (Dock tror jag inte att kastanjens utbredning sträcker sig så långt norrut.)
På väggen ovanför sängen som vi fick låna hos dottern och hennes sambo hänger en mycket fin gammal karta över centrala Paris.
Deras lägenhet är väldigt liten enligt våra mått mätt men välplanerad och fullt utrustad för att man ska kunna laga en god måltid. Här är det dottern min som kockar till oss gamla!
På en marknad vid Seine såldes husdjur i bur
och blommande växter i krukor.
Paris är målarnas stad och detta är en typ av konst man ser lite här och där:
Avslutningsvis en bild från ett skyltfönster:
Att titta på kläder är för mig ett självklart nöje när man besöker denna fantastiska stad! :)

Kommentarer

  • Musikanta säger:

    Bra att ha barn som bor utomlands- ett tag åtminstone - då har man anledning att besöka dem! När Mirren bodde i Peking under ett år var vi där och hälsade på tre gånger samma år...

    Längtar till Paris, jag har inte varit där sedan 1995 då vi var och hälsade på Mirrens pojkvän som studerade där ett halvår. De gifte sig sedan året därpå. Håller med dig om att det är en fantastisk stad.

    Kram från Ingrid

    2012-05-24 | 10:15:27
    Bloggadress: http://Musikanta.blogspot.com
  • Gunilla säger:

    Ingrid - jag är tacksam över att ingen av mina är så långt borta som Peking. Men gör de ett sådant val måste man självklart utnyttja mäjliheten till ett besök. :)

    2012-05-24 | 14:00:05
    Bloggadress: http://iwillnevergiveup.blogg.se/

Kommentera inlägget här: