Iwillnevergiveup

Gott och blandat

Kategori: Miljö

Här kommer ett inlägg med lite av det som hänt senaste veckan:

Vi börjar med att backa tillbaka till förra söndagens exkursion, där jag nu fått bilder från dagens sista aktivitet: borrning i  Vanstad mosse. De här borrkärnornorna är från 0-8m djup. De äldsta lagren, längst till vänster i bild, är mer än 15 000 år gamla.



Det var både intressant och märkligt att se och känna på så gamla sediment.

Torsdagens föreläsning hölls av Birger Schmitz. Han pratade bl a om att normalklimatet på jorden är mycket varmare än det vi har idag. Framförallt är det temperaturen vid polerna som har förändrats mycket - vid ekvatorn har den varit mera stabil. Den snabba och kraftiga höjning av koldioxidhalten i atmosfären som vi människor nu bidrar till, har uppstått naturligt en gång tidigare för ca 55 milj år sedan. Hur den kommer att påverka den globala temperaturen i framtiden menar han dock är mycket osäker, eftersom den bygger på modeller. Empiriska data har vi ju inte förrän om hundra år och då lever ingen av oss....
BS anser att det faktum att vi människor under 100 år eldat upp fossila bränslen som bildats under flera miljoner år är en minst lika stor katastrof som de klimatförändringar vi orsakar!
Detta fick mig att associera till geografi B kursen där vi just nu läser om "hållbar utveckling" - snacka om OHÅLLBAR utveckling eller kanske vi ska kalla det hållbar AVVECKLING.

Lördagens exkursion gick till Ice and Climate Center i Köpenhamn. Där fick vi titta på isborrkärnor:



Iskärnor från 3-4 km djup som är ca 120 000 år gamla har borrats upp på Grönland. Dessa förvaras i 25 grader kalla kylrum.



I ett arbetsrum som håller 15 minusgrader undersöker man bl a luftbubblor i isen genom att ta ut tunna skivor is som man studerar i mikroskop. På så sätt kan man bestämma hur klimatet varit under olika perioder av jordens historia. Mycket intressant!

Nu till de lättasammare händelserna:
För att förena nytta med nöje bjöd jag min mentorsgrupp i HP07 på "mingel" i fredags. Medan de läste ett informationsblad om hur man minglar, dukade jag fram alkoholfri dryck med tilltugg. Övningen gick rätt bra, bortsett från att vissa var så trötta att de måste sitta på bänkarna. ;)



Senare samma dag fick jag följa med en kollega och klassen till Söderåsens Nationalpark. Det var regnigt men ändå mycket höstvackert!





Avslutningsvis visar jag några blider från gårdagen, när jag fick besök av mina nära och kära:



Ett kärt återseende mella sonen och den gamla katten



och en skymningsbild från köket...

Den här veckan har våra elever höstlov och eftersom jag går geologikursen har jag fått kompledigt ifrån alla kompetensutvecklingsdagarna. :)
Så idag ska jag njuta av hösten!








 

Kommentarer

  • evans säger:

    Vad många spännande utflykter ni gör med eleverna! Jag blir riktigt avundsjuk! Här ligger ju allt så långt borta, så ska man åka någonstans kostar det multum. Lite trist.

    2008-10-27 | 19:06:33
    Bloggadress: http://evans.blogg.se/
  • Gunilla säger:

    Ja det förstår jag Evans. Att komma ut från klassrummet är ju toppen på alla sätt! ;)

    2008-10-27 | 20:01:05
    Bloggadress: http://iwillnevergiveup.blogg.se/
  • Emma säger:

    - De va en mycket trevlig fredag =)

    2008-10-27 | 21:17:03
    Bloggadress: http://[email protected]
  • Gunilla säger:

    Det tycker jag också Emma.

    2008-10-28 | 19:35:20
    Bloggadress: http://iwillnevergiveup.blogg.se/
  • Parina säger:

    asså mingelpartyt var skit roligt men stå ute och frysa i regn är dock lite överskattat ;)

    2008-11-04 | 19:30:17
    Bloggadress: http://parina.blogg.se/
  • Gunilla säger:

    Förstår att ni tyckte det Parina. :)

    2008-11-04 | 19:34:40
    Bloggadress: http://iwillnevergiveup.blogg.se/

Kommentera inlägget här: