Iwillnevergiveup

Shit!

Kategori: Miljö

När jag skulle gå hem från jobbet idag och som vanligt på fredagarna hade min påse "gott och blandat" (=kompostsopor som jag tar med hem från personalrummet) i handen upplyste chefen mig om att det är förbjudet att transportera sopor från en kommun till en annan. Stämmer det? I så fall ska jag med glädje även i fortsättningen bryta mot den lagen! :)

Arbetsveckan som nu är slut försvann lika fort som en kaka rättvisemärkt choklad!
I måndagskväll lyssnade vi på en intressant föreläsning om "entreprenöriellt lärande". Egentligen är jag allergisk mot det uttrycket, men Krister Westlund som höll i föreläsningen brinner verkligen för detta och var därför mycket inspirerande att lyssna på!
Sen var det BARACK OBAMA som blev mannen i mitt liv under några dygn. Tänk att man kan bli så glad för något som händer så långt borta.... Hoppas han kommer att jobba med miljöfrågorna på ett annat sätt än vad Bush har gjort! (Har han överhuvud taget gjort något positivt?)
Torsdagens föreläsning på geologen i Lund hölls av professor Dan Hammarlund. Han pratade bl a om att det finns ett klart samband mellan människans utveckling och klimatet. Han menar också att det inte är någon tvekan om att vi människor idag påverkar klimatet genom våra utsläpp av koldioxid. ( I några av de föreläsningar jag tidigare sammanfattat här på bloggen har man kunnat ana visst tvivel....)
Under veckan har det också droppat in en hel del paket till mig. Fast de är egentligen inte till mig utan julklappar jag köpt på nätet. Som ni förstår kan jag inte avslöja mer här och nu, men jag kan visa er några av mina inköpsställen: Naturskyddsföreningen, UNICEF, Adlibris och Emmagjort.
Nu ska jag fira helg! Ha det bra allihop!

Kommentarer

  • Mattias Olofsson säger:

    Hej Gunilla! Här kommer lite sunt förnuft om klimatförändringarna - enkelt men tankeväckande.



    Vi ses

    2008-11-09 | 11:45:54
  • Mattias Olofsson säger:

    Oups - glömde länken - kommer nu:

    http://www.youtube.com/watch?v=zORv8wwiadQ

    2008-11-09 | 11:46:53
  • .... säger:

    Om man orkar läsa...Intressant!

    http://www.fria.nu/artikel/75776

    2008-11-10 | 21:31:56
  • Gunilla säger:

    Ja Mattias, det är tio sevärda minuter. Tack för tipset!. Och artikeln är mycket intressant den också...

    2008-11-11 | 19:51:17
    Bloggadress: http://iwillnevergiveup.blogg.se/
  • Ee säger:

    Läste för ett tag sen att vi importerar 600 000ton sopor till Sverige...så då gör det nog inget om man byter lite mellan kommunerna:)

    2008-11-12 | 14:49:27
  • Gunilla säger:

    Ee, det där får du gärna berätta mer om när vi ses.

    2008-11-12 | 17:10:59
    Bloggadress: http://iwillnevergiveup.blogg.se/
  • Ee säger:

    Hittade artikeln som beskriver det hela...Det är våra miljövänliga fjärrvärmeverk som matas med dessa sopor. Verkar som att allting gällande miljö har baksidor?

    519143.e24" rel="nofollow">http://www.e24.se/branscher/ovrigindustri/artikel519143.e24

    2008-11-13 | 15:30:07
  • gunilla säger:

    Tack Ee! Ska läsa den så fort jag får tid.

    2008-11-14 | 10:18:26
    Bloggadress: http://iwillnevergiveup.blogg.se/
  • Parina säger:

    Haha din lilla kriminala fröken (;

    2008-11-14 | 20:14:33
    Bloggadress: http://parina.blogg.se/
  • Gunilla säger:

    Ja du Parina - lita inte på mig! ;)

    2008-11-15 | 10:32:05
    Bloggadress: http://iwillnevergiveup.blogg.se/
  • C (som vanligt när det är argt) säger:

    Jag blir så arg när jag påminns om att vissa människor förnekar att förbränning av fossila bränslen skulle höja jordens temperatur. Jag skulle vilja att de återkom när de lärt sig grundläggande geologi, kemi och biologi för att förstå varifrån oljan kommer och varför man kan få ut energi ur den, samt fått tillräcklig förståelse för fysikens lagar för att förstå var kolet hamnar vid förbränning, i vilken form det är och hur resultatet interagerar med olika frekvenser av den elektromagnetiska strålning som uppenbarligen träffar oss från solen. När de har greppar dessa någorlunda enkla samband inser de plötsligt att de måste bevisa en ny mekanism för var det förbrända kolet tar vägen som inte är atmosfären. Eller förkasta kvantmekaniken som felaktig. Så länge det inte görs ger sekelgamla fysikaliska och kemiska lagar att atmosfären med nödvändighet blir varmare när man gör som vi gör. FAN. Jag blir så arg! Var bara tvungen att skriva av mig.

    2008-11-16 | 21:25:43
  • Gunilla säger:

    Det är lugnt kära avkomma!:D Du vet ju att jag håller med dig om det mesta och dessutom är glad för dina påpekanden. Tar därför bort mitt senaste inlägg men vill nog diskutera det här med att nämna namn med dig vid tillfälle.

    2008-11-17 | 09:26:47
    Bloggadress: http://iwillnevergiveup.blogg.se/

Kommentera inlägget här: