Iwillnevergiveup

Slänga mat

Kategori: Miljö

Idag åt jag lunch tillsammans med tre trevliga tjejer (elever) i skolans matsal. Det serverades stor salladsbuffé, potatisgratäng och kassler/veggibiff. Det såg mycket lockande ut, vilket kanske lätt leder till att man lägger upp för stor portion på tallriken, vilket många också som vanligt gjorde. Däribland Sanela, Sara och My som jag delade bord med. Eftersom maten inte bara såg god ut, utan också var det, tror jag faktiskt inte att våra ungdomar gör så här av något annat skäl än obetänksamhet. De tänker helt enkelt inte på vilket slöseri det är - inte bara med deras egna familjers skattemedel (för det är ju de som har betalat maten) utan också med jordens resurser. För mig som personal är maten inte gratis (det är den inte för alla elever heller - det beror på vilken kommun de kommer ifrån), men det är absolut inte det enda skälet till jag alltid äter upp allt jag har lagt på min tallrik. Dels har det alltid varit en självklarhet i mitt hem och detta har jag också förmedlat till mina barn. Dels bär det mig emot att slänga sådant som går att använda oavsett vad det är.

När min nästandotter nyligen hade flyttat till England och blev bjuden på mat hos sina blivande svärföräldrar gjorde hon självklart som hon blivit lärd hemma i Sverige - åt upp all mat husmor la upp på hennes tallrik. Detta resulterade i att hon fick mer mat och hon åt så att hon mådde illa. Snart lärde hon sig dock att i England äter man inte upp all mat utan bara precis så mycket man vill ha, och äter man upp allt är det tecken på att man inte är mätt. Resultat blir att det slängs massor med mat! Som tur är har vi inte denna sed i Sverige men även vi kan som sagt bättra oss på denna punkt.

Det har nu blivit en vana att ta med kollegornas organiska avfall hem till vår tunna. Jag märker att en del av mina arbetskamrater tycker jag är jobbig, men en av dem har tom lite skämtsamt döpt påsen till "gott och blandat".
Jag kämpar på i min roll som opinionsförmedlare.

Ha en bra helg och ät ordentligt!

Kommentarer

  • Sara säger:

    Bra skrivit ! Saaraaj heterjag på bloggen. (Sara Johansson sp-o5)

    2008-03-01 | 00:46:04
  • Gunilla säger:

    Jag hittar inte din blogg Sara. Du får gärna ge mig hela adressen.

    2008-03-01 | 10:46:06
    Bloggadress: http://Iwillnevergiveup.blogg.se
  • Klara säger:

    Jag tycker också det är helt galet med folk som slänger mat! För mig har det alltid varit självklart att man inte slänger mat! Och jag tycker det är väldigt frustrerande att folk gör det, bara för att dom inte tänkte när dom tog maten...

    ps. bra blogg!

    2008-03-03 | 21:35:30
  • Gunilla säger:

    Kul att du läst och gillar min blogg. :) Vi får hjälpas åt att påverka...

    2008-03-04 | 08:22:35
    Bloggadress: http://Iwillnevergiveup.blogg.se
  • Hanneles paradis säger:

    Jag är duktig på att ta vara på resterna, även nu när familjen är mindre :)

    2008-03-05 | 10:27:14
    Bloggadress: http://hannelesparadis.blogspot.com/

Kommentera inlägget här: