Iwillnevergiveup

Jord

Kategori: Miljö

Eftersom det inte gått att logga in på Blogg.se de senaste dagarna kommer här lite "gamla nyheter":

I söndags fick jag äntligen jord under naglarna igen. Det har jag längtat efter länge! Då var det nämligen tillräckligt milt för att jag skulle kunna plantera om våra krukväxter. Jag vill helst göra det utomhus - det hamnar ju alltid lite jord utanför krukorna. Visserligen blåste det så mycket att jag fick hålla fast växterna så att de inte skulle rymma, men samtidigt försvann kanske ett och annat dammkorn av från bladen.
Mindre kul var att jag hittade åtta mördarsniglar i trädgården.

Nu samlas "de som bestämmer" igen för att försöka få vår jord att må lite bättre. Den här gången i Bangkok. Den stora utmaningen de nu står inför är ju att få alla länder, trots helt olika förutsättningar, att ta samma ansvar för detta globala problem. Nya forskningsresultat visar ju, som vi alla vet, att det är mycket bråttom att hitta åtgärder för att minska utsläppen av koldioxid och andra växthusgaser. Vi måste också på allvar förbereda oss på de nya förhållanden som vi oundvikligen har framför oss.

Visst är det härligt med sommartid! Det är ju ljust så pass länge efter att man kommit hem från jobbet, så att man hinner njuta av våren. För nu hoppas jag att den är här på allvar... Ingen mer snö förrän tidigast om åtta månader tack!
Ikväll ska jag åka till ett ställe här i närheten och köpa ägg. De brukar också sälja perenner billigt. Man tar vad man vill ha (äggen står i ett kylskåp utomhus) och sedan lägger man pengarna för det man plockat till sig i en ask. Allt bygger på ömsesidigt förtroende. Kul att sånt fungerar fortfarande.

Slut för idag tack för idag.

Kommentarer

  • Eve, säger:

    8!? vi har tagit 13000 bara i år...:)

    2008-04-05 | 09:05:01
  • Gunilla säger:

    13000 mördarsniglar i år... Åh, herre gud! Det låter fullständigt hopplöst!!!

    2008-04-06 | 10:25:10
    Bloggadress: http://Iwillnevergiveup.blogg.se

Kommentera inlägget här: