Iwillnevergiveup

Typiskt kvinnligt

Kategori: Allmänt

När jag skulle åka hem från Klippan idag var bussen en halvtimme försenad. Det var kallt och blåsigt och alla vi som väntade frös och var mer eller mindre sura och irriterade.
När bussen väl kom förklarade busschauffören att hon haft problem med att starta bussen efter att hon stängt av den vid stationen, där tidtabellen tillåter ett lite längre uppehåll och en paus för chaufförerna.
Det syntes tydligt på henne att hon kände sig mycket stressad över situationen! Trots det körde hon lugnt. När hon närmade sig Östra Ljungby där busslinjen kör in en runda och kommer tillbaka ut på samma väg frågade hon om någon skulle av där inne. Det fanns det några som skulle, annars hade hon troligen kört förbi för att spara tid.
Lite längre fram på vägen på en 80-sträcka passerade hon dock en hållplats trots att det stod en tjej där som ville åkt med. Några killar i bussen som skrattade högljutt åt den akterseglade tjejens snopna min fick onda ögat av mig och en annan passagerare.
I Munka Ljungby informerade busschauffören att hon tänkte köra en genväg för att inte även nästa tur från Ängelholm till Klippan skulle bli försenad och bad samtidigt passagerarna om råd var hon skulle stanna och släppa av dem för att de skulle få minsta möjliga extraväg att gå.
Ännu en väntande kördes sedan förbi varpå samma killar satte i gång ett gapflabb. Då informerade den stressade och pressade föraren att hon förstod att det var lätt för dem att skratta men att hon skämdes oerhört mycket över att behöva passera utan att ta upp dem som ville åka.
När jag steg av bussen i Ängelholm vinkade jag och sa tack! Det var det minsta jag kunde göra för att visa min empati.
Tror ni att en manlig busschaufför hade agerat likadant?

Kommentarer

  • Kusin Martina säger:

    Nej!

    Svar: Det tror inte jag heller!
    Gunilla

    2013-04-11 | 17:53:41
  • irene jönsson säger:

    stackars kvinna.. skulle inte vilja vara i hennes kläder,
    /Irene

    Svar: Nej, jag satt och tänkte att jag hade troligen fått en infarkt eller i alla fall kört som en dåre. Hemskt att Skånetrafiken pressar sina anställda på det sättet - det var ju knappast hennes fel att bussen krånglade. De kunde ju satt in en ersättningsbuss kan man tycka...
    Gunilla

    2013-04-11 | 21:34:22
    Bloggadress: http://irenestavlor.blogspot.com
  • Busspassagerare säger:

    När jag skulle åka med sista turen från Klippan till Ängelholm häromnatten så kunde inte den kvinnliga chauffören starta bussen trots massor av desperata startförsök. Hon var 55-60 år gammal och nämnde att hon haft bekymmer med att starta bussen för ett tag sedan.

    2013-10-05 | 23:31:12
  • Busspassagerare säger:

    Jag glömde att skriva att hon var väldigt trevlig och lugn. Det borde finnas fler sådana busschaufförer.

    2013-10-06 | 19:39:32

Kommentera inlägget här: