Iwillnevergiveup

(O)slipad

Kategori: Allmänt

Jag nästan skäms för att jag aldrig tidigare besökt denna mycket intressanta plats.
Tur att vi har goda vänner som tar med oss ut på spännade utflykter så att vi får lära oss mer om vårt närområde. :)
I Råå-åns vackra dalgång finns Sveriges största ansamling av sliprännor.
I sandstenen finns där tydliga fördjupningar som skapats av männisor. Man vet inte när och varför, men kanske har stenålderfolk slipat sina flintaföremål här eller också har de utfört någon form av magiska ritualer. Eftersom jag är en person som oftast har båda fötterna på jorden tror jag mest på teorin om att man använt sandstenen just som slipsten. Området låg tidigare betydligt närmare kusten än idag och är omgivet av bra jordbuksmark. Nyligen hörde jag också att man numera tror, att det inte var så som vi lärt oss i skolan att samlar- och jägarfolken kom på hur man odlar och därmed blev bofasta utan att de första jordbrukarna i vårt land var odlingskunniga folkgrupper som kom vandrande söderifrån. Sliprännor liknande de som finns i Sveriga finns ju också i södra Europa. Det ska bli intressant att se om detta mysterium klarnar...

Kommentarer

  • Kusin Martina säger:

    Aha, var det där du var.....;-)

    2012-05-06 | 07:46:37
  • Gunilla säger:

    Har du letat efter mig kära kusin?

    2012-05-06 | 10:22:32
    Bloggadress: http://iwillnevergiveup.blogg.se/
  • Kusin Martina säger:

    Ja, knackade på igår men ack nej ingen där ;-)

    2012-05-06 | 14:39:16
  • Berith säger:

    Tack för ett fint tips. Åker söderut i sommar då måste vi åka dit.

    Kram från Berith

    2012-05-12 | 08:15:33
    Bloggadress: http://bejansdagar.blogspot.se
  • Gunilla säger:

    Berith - Det tycker jag verkligen ni ska göra - väl värt ett besök! :)

    2012-05-12 | 13:54:43
    Bloggadress: http://iwillnevergiveup.blogg.se/

Kommentera inlägget här: