Iwillnevergiveup

Insändaren

Kategori: Allmänt

Den här insändaren har jag skickat till Helsingborgs dagblad idag. Vi får väl se om de tar in den...

Estetiska programmet är en del av Åbyskolans identitet och bidrar till att höja den kulturella nivån i hela Klippans kommun. ES i Klippan sticker ut mer än på många andra skolor framförallt pga att vi har mycket duktiga karaktärsämneslärare som jag är glad över att få vara kollega med. Programmet har positiva effekter på alla med anknytning till skolan, såväl personal som övriga elever genom att göra skolan till en färgstark och mångkulturell arbetsplats. Här får vi alla förmånen att uppleva både bild och musik i en klass som gör att vi kan känna oss stolta över vår skola. Det estetiska programmet står för en stor del av den positiva publicitet skolan fått de senaste åren i lokalpressen och är därmed en viktig del av ”ansiktet utåt” för Åbyskolan. ES ger skolan en profil och status som är viktig i marknadsföringen inte bara för Åbyskolan utan för hela organisationen. En nedläggning av programmet skulle med all sannolikhet bli en avgörande ”spik i kistan” för hela Klippans gymnasieskola eftersom det skulle innebära att vi förlorar personal som är viktig för hela skolans verksamhet inklusive marknadsföringen. Det är naivt att tro att kompetenta karaktärsämneslärare vill arbeta på en skola där det inte finns en estetisk utbildning som ger dem möjlighet att utöva sin professionalism på ett stimulerande sätt. I förlängningen skulle troligen hela Åbyskolan utarmas eftersom även övrig personal skulle påverkas negativt av en nedläggning av ES. Det skulle helt enkelt bli mindre attraktivt och stimulerande att jobba här för oss alla. En utarmning av Åbyskolan skulle självklart slå hårt mot hela Klippans kommun. Hit pendlar flera hundra personer varje dag från andra kommuner, människor som troligen inte skulle komma till Klippan överhuvudtaget om det inte var för Åbyskolan. Vi som jobbar här bidrar till näringslivets fortlevnad tex genom att förlägga en del av våra inköp här. Själv handlar jag gärna både livsmedel, skor och kläder här. Utbudet av service i form av matställen, frisörer etc passar jag också ofta på att utnyttja. Och självklart pratar jag med familj och vänner om den plats jag tillbringar stora delar av mitt liv på. Jag berättar om konstutställningar, musikaler, fantastisk natur och intressant arkitektur. Kort sagt: alla vi som pendlar hit hjälper till att sätta Klippan på kartan! Min förhoppning är att kommuninnevånarna nu ställer ansvariga politiker mot väggen. Vilken typ av ort vill ni att Klippan ska vara i framtiden? Vill ni att det kulturella livet ska leva vidare? Vill ni att traktens unga ska kunna stanna kvar här under sin gymnasietid och kanske t o m tycka att Klippan är en attraktiv ort att bo i som vuxna? Eller vill ni se en fortsatt avveckling av ortens gymnasieskolor? Det är ni som bestämmer!

Kommentarer

  • Kusin Martina säger:

    Bra skrivet!Nu ska jag läsa "samma" insändare i HD.

    2011-10-27 | 13:10:50
  • Gunilla säger:

    Tack kusin! :)

    2011-10-27 | 21:23:12
    Bloggadress: http://iwillnevergiveup.blogg.se/
  • Gunilla säger:

    Oj, kollade just statistiken och så många läsare som idag har jag nog aldrig haft tidigare! :)

    2011-10-27 | 21:24:56
    Bloggadress: http://iwillnevergiveup.blogg.se/

Kommentera inlägget här: