Iwillnevergiveup

Minnen

Kategori: Allmänt



Detta enkla lilla smyckeskrin fick jag av min far när jag fyllde sex år och jag använder det självklart fortfarande. Halsbandet fick jag flera år senare - dock lite för tidigt för att uppskatta det. Jag minns att jag tänkte att jag kanske skulle tycka om det när jag blev femio. Och mycket riktigt - idag bär jag det gärna!

Under de fjorton dagar som gått sedan pappa dog har han funnits i mina tankar mer eller mindre hela tiden och det är många minnen som dyker upp i huvudet på mig. Eftersom pappa var en man med mycket temprament (en gen jag ärvt) finns det självklart mindre trevliga minnen av situationer när han gjort mig både arg och ledsen. Men de flesta minnen jag har väcker varma känslor och lockar fram ett leende på mina läppar.

Ett starkt minne har jag från ungefär samma tid som när jag fick smyckeskrinet. Vi bodde på landet och det fanns inte så många andra barn i närheten som jag och min äldsta lillebror kunde leka med. Istället tog pappa oss med ut i skogen och lärde oss hur man skulle klara sig om man gick vilse i naturen. Vi byggde en övernattningskoja, samlade granris att sova på och plockade björklöv att äta.

Jag minns också hur han drog oss i en skrinda när vi skulle gå till havet och bada, lärde oss att simma och bar mig tillbaka till sängen när jag gått i sömnen på natten.

Under mina tonår var han aktiv i kommun- och skolpolitiken. Han hjälpte också oss ungdomar att starta en förening så att vi kunde hyra lokal och ordna disco. Jag minns också att han brukade skratta högt för sig själv när han läste Grönköpings veckoblad.

På mitt första jobb, Tvättman i Halmstad, var han min chef. Han lät mig göra allt från att sortera smutstvätt till att sköta kundkontakt och fakturor. Ofta skickade han ut mig för att köpa något gott till eftermiddagskaffet vilket resulterade i att vi båda drog på oss några kilon för mycket.

När jag under studietiden flyttat till Göteborg ringde han ofta och undrade hur jag hade det och när jag väntade barn var han den första som märkte och gladde sig åt att jag var gravid.

Jag har varit orolig för honom många gånger när han, i mitt tycke, varit oförståndig och utsatt sig själv för faror av olika slag. Hans sista stora projekt blev att bygga om huset för att installera en hiss så att de kunde bo kvar i huset även när benen började kännas darriga. Vi skrattar fortfarande åt att han vid drygt 85-års ålder muttrade för sig själv "jag går ju som en gammal gubbe". Tydligen insåg han inte att han faktiskt var en gammal gubbe. :)

Vi brukade alltid säga att han "kommer att dö med stövlarna på", men dessa farhågor visade sig helt onödiga. Han hann få av sig stövlarna långt innan han somnade in för sista gången!

Tack pappa för alla dessa (och många, många fler) minnen!

Kommentarer

  • liten säger:

    Beklagar din sorg, förstår att det måste vara tungt. Men vad fint du skriver om din far, sköna minnen att landa i kan jag tänka mig.

    2011-02-28 | 20:58:29
    Bloggadress: http://garderobenmin.blogspot.com
  • Gunilla säger:

    Tack liten!

    2011-03-01 | 08:55:06
    Bloggadress: http://iwillnevergiveup.blogg.se/
  • Londongirl säger:

    Har inte tittat in här på ett tag och läser nu att du mist din pappa. Beklagar din sorg och måste säga...nu när jag läst ikapp här att du skriver så fint om din pappa och dina minnen av honom.

    Fint att bevara minnena så där i ord....

    Tänker ofta att jag skulle skriva ner mina minnen av mina föräldrar. Mina söner brukar säga att jag ska göra det.

    2011-03-01 | 19:55:52
    Bloggadress: http://tankevagor.blogspot.comt
  • Gunilla säger:

    Tack Londongirl - för mig känns det bra att skriva ner och dela med mig lite av mina tankar. Gör det du också!

    2011-03-01 | 22:13:10
    Bloggadress: http://iwillnevergiveup.blogg.se/
  • Tina säger:

    Minns när vi körde upp till dig i Göteborg när du fyllde 25 år !! Du bjöd på löksoppa ! Din far , dina 2 brödrar och jag ..Härliga minnen ! Kram

    2011-03-03 | 16:01:54
  • Gunilla säger:

    Tina - det minns jag också! :)

    2011-03-03 | 17:51:37
    Bloggadress: http://iwillnevergiveup.blogg.se/
  • A-K säger:

    Jag har inte varit här inne och kikat på ett tag nu och inser att du bär på en stor sorg. Jag beklagar din fars bortgång, men gläds med dig åt att han fick leva ett långt och innehållsrikt liv och att han fick avsluta det i sitt hem. Du skriver berörande och man sitter med både en tår i ögonvrån och ett litet leende på läpparna när du beskriver dina varma minnen av din far.

    2011-03-09 | 17:16:54
    Bloggadress: http://strabelavenexia.blogspot.com/
  • Gunilla säger:

    Tack A-K! Det var länge sedan jag var inne hos dig också, men vid min snabbtitt nu blir jag påmind om dina fantastiska bilder från Venedig. Har aldrig varit där men måste nog åka dit någon gång...KRAM!

    2011-03-09 | 20:08:31
    Bloggadress: http://iwillnevergiveup.blogg.se/
  • A-K säger:

    Åh, tack så mycket! Roligt att du gillar bilderna. Venedig är absolut värt ett besök, så någon gång tycker jag att ni borde styra kosan dit. Kram tillbaka!

    2011-03-12 | 00:28:38
    Bloggadress: http://strabelavenexia.blogspot.com/

Kommentera inlägget här: