Iwillnevergiveup

Skoltrött

Kategori: Allmänt

Det är kväll, den tredje dagen i den fjärde veckan, och jag är dödstrött!
Vart tog all den energi som jag samlade på mig under sommarlovet vägen? Och vad är det i skolans värld som gör en i övrigt frisk och pigg kvinna i sina bästa år (tycker jag själv i alla fall ) totalt utslagen efter varje arbetsdag? Jag trivs med mitt jobb och jag har trevliga elever. Så vad är felet???
My skrev i sin blogg att hon lider av ljudallergi. Jag kan inte skylla på att det är särskilt mycket ljudande verksamhet under mina lektioner, men det är klart att det aldrig är tyst i ett hus (kvarter) där minst 500 personer vistas samtidigt.
Jag kan inte heller skylla på att jag "står på scen" hela dagarna, även om jag kör en och annan show emellanåt. Jag är ganska bra på att sätta eleverna i arbete - ni jobbar på lektionerna så jobbar jag före och efter - brukar jag säga.
Men börjar jag tänka efter så går ingenting på rutin i skolans värld - inte ens för mig som hunnit bli ganska rutinerad. Man planerar och får planera om. Det inträffar hela tiden oförutsedda saker som kräver snabba beslut. Och om inte vi leder och fördelar arbetet så blir det inte mycket gjort...
Dessutom måste man ha väldigt många "bollar i luften" samtidigt. Idag har jag mött ca 90 olika individer som jag förväntas ha någon form av relation till; 70 av dem ska jag leda i deras lärande och utveckling, de övriga ska jag samarbeta med i denna uppgift. Jag har hållit i fyra olika kurser och deltagit i en konferens. Jag har även handlett en lärarstuderande utan erfarenhet av att arbeta på gymnasiet.
Till saken hör också att jag är en ganska engagerad människa och har svårt att låta bli och bry mig. Och i skolans värld finns det alltid någon eller något som rör upp känslorna.
Det är klart att allt detta suger energi - vi lärare är ju skolans motorer. Det är kanske inte så konstigt att jag är trött.
Tur att jag har min spikmatta, för när jag kommer hem och lägger min trötta kropp på den, strömmar allt blod till huden på ryggen och hjärnans aktivitet går ner i standby-läge. Efter en halvtimme har jag fyllt på tillräckligt mycket energi för att sedan kunna aktivera mig resten av kvällen - tex med att skriva lite här på bloggen.

Kommentarer

  • Eleonora säger:

    Inte är det lätt att vara lärare. Så otroligt uppmärksam man måste vara jämt, alltid, på allting! Förstår om du kör för hårt att allting suger. Men du är kanske en sådan person som gör allting till det yttersta av engagemang - och då blir man nog trött och utarbetad.

    Tack för din rara hälsning hos mig. Sköt om dig!!!

    2010-09-08 | 21:50:09
    Bloggadress: http://konvaljen.blogspot.com
  • Gunilla säger:

    Tack Eleonora! Ja, man är ju som man är och det är en svår konst att brinna utan att bli utbränd...

    2010-09-09 | 08:25:01
    Bloggadress: http://iwillnevergiveup.blogg.se/
  • Tina B säger:

    Tänk om vi kvinnor ...kunde lära oss att släppa taget lite grann



    Kram från Tina :)



    2010-09-10 | 09:21:03
  • Gunilla säger:

    Tina B - hur skulle världen då se ut??? ;) Självklart har du rätt - vi får väl försöka peppa varandra i "konsten att inte bry sig". Kram!

    2010-09-10 | 13:33:46
    Bloggadress: http://iwillnevergiveup.blogg.se/

Kommentera inlägget här: