Hänt sen sist
Kategori: Allmänt
Tisdag och onsdag var jag i Helsingborg på en konferens om kvalitet i skolan och idag har jag varit i Malmö och lärt mig nya saker om sex- och samlevnadsundervisning.
Helsingborgskonferensen hade ett mycket tydligt budskap - kvalitet i skolan handlar inte särskilt mycket om vilka metoder man använder utan framförallt om att ledningen vet vad de vill och har satt upp tydliga mål och sedan jobbar för att alla i personalen drar åt samma håll. Där sprack det för många - kvalitetsbristkostnaderna (detta var ett nytt ord för mig) är stora i vårt land sas det.
Ett bra tips är att försöka beskriva verksamheten så man vill att andra ska uppfatta den och sedan skapa denna vision.
Andra frågor vi som lärare kan ställa oss är: Vad behöver eleverna veta? Hur hjälper vi eleverna att lära sig detta? Hur vet vi om/när de kan detta? Vad gör vi om eleverna redan kan detta eller om alla inte lärt sig det när vi anser att de borde kunna det?
En mer filosofisk fråga ställdes under temat "Learning studys": "Hur ska man veta vad den som inte kan behöver veta för att kunna?" Svaret ligger i att för att alla ska kunna lära sig måste undervisningen om samma sak varieras.
Jag tycker att temat sex- och samlevnad hänger samman med med kvalitet i skolan. Har man en bra samlevnadsundervisning som alla i personalen är engagerade i får man nog automatiskt en bra skola. Men vad är bra samlevnadsundervisning? Det vet jag inte. Som tur är fortsätter den här 7,5 poängskursen hela våren och då får jag förhoppningsvis svar på den frågan.
Avslutningsvis vill jag delge er lite statistik som bygger på aktuell forskning, om svenska ungdomars sexvanor :
30% har samlag innan de börjar på gymnasiet
30-50% har haft "kompissex" innan de slutar gymnasiet
75% tycker att homosexualitet är normalt
8% har efarenhet av sex med det egna könet
75% använder preventivmedel
Bloggadress: http://colormythoughts.blogg.se/