Iwillnevergiveup

Hänt sen sist

Kategori: Allmänt

De tre senaste dagarna har jag bara fyllts på med kunskap och intryck, till skillnad från min vanliga arbetssituation där det är jag som har till uppgift att fylla på hos andra.
Tisdag och onsdag var jag i Helsingborg på en konferens om kvalitet i skolan och idag har jag varit i Malmö och lärt mig nya saker om sex- och samlevnadsundervisning.

Helsingborgskonferensen hade ett mycket tydligt budskap - kvalitet i skolan handlar inte särskilt mycket om vilka metoder man använder utan framförallt om att ledningen vet vad de vill och har satt upp tydliga mål och sedan jobbar för att alla i personalen drar åt samma håll. Där sprack det för många - kvalitetsbristkostnaderna (detta var ett nytt ord för mig) är stora i vårt land sas det.
Ett bra tips är att försöka beskriva verksamheten så man vill att andra ska uppfatta den och sedan skapa denna vision.
Andra frågor vi som lärare kan ställa oss är: Vad behöver eleverna veta? Hur hjälper vi eleverna att lära sig detta?  Hur vet vi om/när de kan detta? Vad gör vi om eleverna redan kan detta eller om alla inte lärt sig det när vi anser att de borde kunna det?
En mer filosofisk fråga ställdes under temat "Learning studys": "Hur ska man veta vad den som inte kan behöver veta för att kunna?"  Svaret ligger i att för att alla ska kunna lära sig måste undervisningen om samma sak varieras.

Jag tycker att temat sex- och samlevnad hänger samman med med kvalitet i skolan. Har man en bra samlevnadsundervisning som alla i personalen är engagerade i får man nog automatiskt en bra skola. Men vad är bra samlevnadsundervisning? Det vet jag inte. Som tur är fortsätter den här 7,5 poängskursen hela våren och då får jag förhoppningsvis svar på den frågan.

Avslutningsvis vill jag delge er lite statistik som bygger på aktuell forskning, om svenska ungdomars sexvanor :
30% har samlag innan de börjar på gymnasiet
30-50% har haft "kompissex" innan de slutar gymnasiet
75% tycker att homosexualitet är normalt
8% har efarenhet av sex med det egna könet
75% använder preventivmedel

Kommentarer

  • Milla säger:

    "Vad behöver eleverna veta? Hur hjälper vi eleverna att lära sig detta? Hur vet vi om/när de kan detta? Vad gör vi om eleverna redan kan detta eller om alla inte lärt sig det när vi anser att de borde kunna det?

    En mer filosofisk fråga ställdes under temat "Learning studys": "Hur ska man veta vad den som inte kan behöver veta för att kunna?" Svaret ligger i att för att alla ska kunna lära sig måste undervisningen om samma sak varieras." Kopierade detta ur din text för att jag tycker det är en väsentlig fråga att ställa sig! Om skolan istället strävade mot detta så kanske fler har möjlighet att gå ut med G i betyg. För varför sitta och tragla samma ramsa om och om igen om eleven ändå inte förstår...Vad är viktigt och finns det fler möjligheter att nå den kunskapen? Vissa skolaor arbetar, minns inte riktigt vad det heter, Tvärvetenskapligt?. Ett projekt men i flera ämnen. Verkar som ett bra sätt att öka bredden av kunskapen om t ex. vattnets kretslopp? Kanske inget bra exempel men jag gillar idén. Saknar mitt gamla arbete med barn i förskolan ,ibland ,just för dessa diskussioner. Gillade ditt inlägg.Kram Milla

    2010-02-05 | 09:52:56
    Bloggadress: http://colormythoughts.blogg.se/
  • Gunilla säger:

    Milla - tack för din kommentar! :) Tvärvetenskapligt (ämnesövergripande, tematiskt...) är ett arbetssätt som kan vara bra emellanåt. Kul att du tar vattnets kretslopp som exempel - just nu övar alla våra "samhällstvåor" på att skriva vetenskapligt arbete i hi, sh, ge på temat vatten.

    2010-02-05 | 13:19:23
    Bloggadress: http://iwillnevergiveup.blogg.se/

Kommentera inlägget här: