Iwillnevergiveup

Att tänka på innan man blir kär..

Kategori: Allmänt

i en "skogis":




Förutom allt det som gäller alla husdjur, som tex att de kräver uppmärksamhet och kostar pengar, så har norska skogkatter ett par speciella egenheter som man bör tänka på.
Det tar lång tid innan de blir vuxna. Det är ju i och för sig rätt trevligt att de är livliga och fortsätter leka, men det innebär också en hel del hyss. Dotterns katt är stor och lång och när han ställer sig på bakbenen når han rätt högt och tycker att det är kul att riva ner saker från både fönsterbrädan och mitt skrivbord. Han är dessutom rätt dum. Vi brukar skoja och säga att han nog egentligen är en hund, för de är ju inte lika smarta som katter (förlåt alla hundälskare). Det i särklass mest korkade som Boogie har gjort var att svälja en tia.  Ja, du läste rätt! Detta höll på att bli hans död och dotterns (=min) ruinering. Tur att han är försäkrad.
Det jag dock tycker är det mest besvärande med katter över huvudtaget och med Boogie isynnerhet är allt hår de fäller. "Boogie-snoggi"  är jättehärlig att gosa med, men de mjuka tunna håren fastnar överallt! På kläder och möbler, i maten och t o m i mina ögon har jag katthår. Det verkar som om håren har hullingar eller också är de feta, ungefär som lammull, för de går knappt att få bort heller. Usch och fy!
Och ändå är han ju helt underbar!



Kommentarer

  • milla säger:

    Skratt, känner igen mig,i våra kissar, fast våra är som "tur" är utblandade men de smarta bonnkatts-generna! Men håret!!! Så fint och när man kammar så blir det nästan som fint lammull...kanske sticka varma sockar? Men nackdelen är vår hankatt som varit ute och missat kamningen under hösten. Lider av svåra tovor som vi försöker klippa bort...lite Ringaren i Notre dame över honom just nu. Men jag skattar gott åt likheterna i ditt inlägg. Kramar Milla

    2010-02-25 | 14:07:24
    Bloggadress: http://colormythoughts.blogg.se/
  • Gunilla säger:

    milla - Boogie brukar också få såna tovor när han är hemma i stan och får vara utomhus.

    2010-02-25 | 15:00:19
    Bloggadress: http://iwillnevergiveup.blogg.se/
  • Markattan säger:

    Även jag känner igen det här. Vi har en korthårig bondkatt och två skogisar, eller i alla fall med mycket skogis i sig. En svart och en ljus - och pälsen fastnar precis överallt, som du säger, och man får ha en hårborttagare redo i alla lägen. Men det är det värt, för livet vore inte detsamma utan dem ;o)

    2010-02-27 | 11:07:23
    Bloggadress: http://markattansdjungel.blogspot.com
  • Gunilla säger:

    Nej så är det ju Markattan - men jag är rätt inne på att det får bli en nakenkatt nästa gång. ;)

    2010-02-27 | 18:08:08
    Bloggadress: http://iwillnevergiveup.blogg.se/
  • Tina B säger:

    Jag har samma problem med min mimmi Hon fäller jättemycket . Jag tror jag är allergisk och är täppt hela tiden sen 2006 :( Haft henne i snart 6 år . Kollade in Djurens vänner i Malmö - fullbelagt. Kollade in Kattfoten i Halmstad - fullbelagt . Vet faktiskt inte vad jag skall göra?

    Har du några tips? Kram !

    2010-03-02 | 16:06:41
  • Gunilla säger:

    Jobbigt Tina! Är Mimmi också skogis? Är hon ute eller innekatt? Har du diskuterat foder med någon djuraffär?

    2010-03-03 | 12:55:41
    Bloggadress: http://iwilllnevergiveup.blogg.se/
  • Tina B säger:

    Mimmi är en innekatt. Hon kallas för en europe katt , röd i pälsen toffsar på öronen som en lo katt . Hon har ätit det bästa fodret sen liten ..Royal Canine för innekatter . Hon är även skygg av sig.. och det sägs att skygga/nervösa? katter fäller mer enl. vår vetrinär ..Jag är ingen expert ..Men det känns inte bra med allt hår i vår lilla lägenhet ...mkt svårt . Kram!

    2010-03-03 | 22:31:22
  • Gunilla säger:

    Tina - det låter som en jättefin katt, men jag förstår att det är jobbigt med allt hår, speciellt som den alltid är inomhus.

    2010-03-04 | 09:07:54
    Bloggadress: http://iwilllnevergiveup.blogg.se/

Kommentera inlägget här: