Iwillnevergiveup

Min mentor Inga

Kategori: Allmänt

När jag gick på lärarhögskolan i Uppsala hade jag turen att ha en jättehärlig kurskamrat, som blev lite av en mentor för mig. Hon var tio år äldre än jag, hade egna barn och hade redan undervisat (som obehörig) i en massa år. Första terminen bodde vi i "korridor" båda två - dock rätt långt ifrån varandra. Sedan blev vi tipsade om att kunna hyra en stor, fin gammal lägenhet mitt emot Linnéträdgården och självklart slog vi till. Där bodde vi tillsammans med hennes dotter och ytterligare en "kursare". Dessutom fick vi praktik på samma högstadieskola ute i Gottsunda.
Det året blev ett av de bästa i mitt liv!
De första åren efter examen höll vi lite kontakt, men sedan rann det ut i sanden. I somras, nästan 30 år efter Uppsalaåret, såg jag ett välkänt ansikte på en gågata i Halmstad och det var Inga! Sen dess har vi mailat lite till varandra och igår träffades vi hemma hos henne. Vi satt och pratade oavbrutet i flera timmar och hade nog kunnat hålla på än om inte jag lovat att komma hem framåt kvällen. Nu ska vi inte tappa kontakten igen - jag har återfått min mentor!

Kommentarer

  • Emma säger:

    Åh, vad roligt! Visst är det underbart med dessa människor som inspirerar oss och faktiskt kan plocka fram det bästa ur oss!! ;)

    Håll fast vid henne denna gången!

    2009-09-27 | 10:01:42
  • Gunilla säger:

    Där slog du rekord Emma - världens snabbaste kommentar! Grattis!

    2009-09-27 | 10:03:32
    Bloggadress: http://iwillnevergiveup.blogg.se/
  • Tina B säger:

    Jag kan bara instämma med Emma ! Så himla roligt för er. Världen är allt liten ibland :)

    2009-09-27 | 18:49:26
  • Emma säger:

    Haha, jadu Gunilla! ibalnd kan till och med jag vara riktigt snabb..!! Jag har precis åter knutigt kontakt med två av de personer som har betytt allra mest för mig under flera av mina skolår! Nu är jag till och med kollega med en av dem då jag ska jobba lite extra på ett par skolor som skolsköterska!! :D

    2009-09-28 | 16:41:16
  • Gunilla säger:

    Grattis till skolsköterskejobb Emma!

    2009-09-29 | 09:10:26
    Bloggadress: http://iwillnevergiveup.blogg.se/

Kommentera inlägget här: