Iwillnevergiveup

Dop

Kategori: Allmänt



Som ateist är jag alltid lite kluven när det är dax för kristna ceremonier. Dopet är ju en högtid som innebär stora löften, från föräldrarnas och faddrarnas sida, att uppfostra barnet i kristen tro. Jag är i princip emot att utnyttja kyrkorummet för att skapa extra stämmning till festligheter, utan att verkligen ta det kristna budskapet på allvar. I det här fallet vet jag faktiskt inte vad de berörda tror på, trots att det var min sambos sonson som döptes. Mina egna biologiska barn är i alla fall inte döpta - det var en av de få saker jag och deras pappa var helt överens om.
Jag valde trots allt att delta under dagens festligheter - även jag kan göra saker för husfridens skull ibland. ;)        Och dessutom är han ju så bedårande den lille.

Kommentarer

  • Wiveca säger:

    Är det inte ofta så idag, att dop, konfirmation och bröllop hålls i kyrkan av tradition, mer än av kristen tro? Det är ju så man "ska" göra. Fast det kanske finns en kristen tanke längst in trots allt... Jag menar det finns väl inte så många som är uttalade ateister när allt kommer omkring och det är kanske vid just de här högtiderna och julen då (får inte glömma den!) som den svenska kristenheten tittar fram.

    2009-11-15 | 11:06:59
  • Gunilla säger:

    Jo Wiveca, så är det ju och det är just det jag opponerar mig emot. Som du vet var mitt första hem Söndrums prästgård, där min morfar var präst, och att jag tillbringat mycket tid i kyrkans verksamhet i unga år. Just därför tycker jag att det är fel att utnyttja kyrkan för att "sätta piff" på sina högtider om man inte är troende. I vuxen ålder har jag tagit avtånd och har mycket svårt att förstå hur tänkande människor kan vara annat än ateister....

    2009-11-15 | 12:54:40
    Bloggadress: http://iwillnevergiveup.blogg.se/
  • mormor Hannele säger:

    Fadderskap var ett viktigt tungt åtagande förr, när barnen kunde bli utan föräldrar och det fanns inte det sociala.. Traditioner är viktiga, dumt att inte känna till dem, sin egen historia. Idag tror de flesta barnen att jul är minne för Kalle Anka..

    2009-11-15 | 16:02:20
    Bloggadress: http://hannelesjul.blogspot.com/
  • Gunilla säger:

    Hannele - visst är det viktigt att känna till sina traditioner (=sin historia), men det behöver ju inte tvunget innebära att man är traditionell. Och barn kan bli föräldralösa även idag! Det var så jag fick ärva min äldsta dotter, samma person som skrev den första kommentaren till detta inlägg. Och denna förmån fick jag utan att ha varit fadder. :)

    2009-11-15 | 18:49:38
    Bloggadress: http://iwillnevergiveup.blogg.se/
  • Wiveca säger:

    Jag håller med dig om att det är fel att sätta "piff" om man inte är troende, men vad jag menar är att det kanske finns en hel del troende trots allt. Sen kan man ju diskutera hur och hur ofta man borde praktisera sin tro och religion då, men det kanske vi som är ateister inte är de rätta att bedömma...

    2009-11-16 | 11:06:14
  • Gunilla säger:

    Det har du rätt i Wiveca. Tyvärr är jag ju inte lika diplomatisk som du utan lite mer aggressiv vilket jag ofta får "äta upp" som du vet. ;)

    2009-11-16 | 12:05:34
    Bloggadress: http://iwillnevergiveup.blogg.se/
  • mormor Hannele säger:

    Livet ser ju ändå lite annorlunda ut idag än för 100 år sedan, även om barn blir föräldralösa idag, genom olyckor och även föräldras missbruk, vad som helst.. (jag har inte gift mej i kyrkan och ska inte ha gravplats).

    2009-11-18 | 15:06:44
    Bloggadress: http://hannelesjul.blogspot.com/
  • Gunilla säger:

    Inte jag heller Hannele som du säkert redan förstått. ;)

    2009-11-18 | 19:29:57
    Bloggadress: http://iwillnevergiveup.blogg.se/
  • Biggan säger:

    Diplomati - respekterade jag förr men mer och mer tror jag att det är ren feghet! Att inte våga stå för något!

    Jag har också "vuxit upp" i kyrkans alla grupper. Knep&knåp, handarbetscirkel och gitarrgrupp. Föräldrar som var äldre och där kyrkan genomsyrade tillvaron. Högmässa på radion på söndag. Inte spela kort på söndag helst inte överhuvudtaget. "Självmördare skulle inte komma till himlen" o s v.

    Min farfar var laestadianpredikant - min bror är präst i svenska kyrkan. Svenska kyrkans särbehandling av kvinnliga präster gjorde att jag tog steget fullt ut och gick ur kyrkan för några år sedan. Det känns mycket bra!

    2009-11-24 | 12:19:58
    Bloggadress: http://www.utanfarstu.bloggplatsen.se
  • Gunilla säger:

    Biggan - jag har stor respekt för människor som tagit ställning och står för sin åsikt men ibland är det bra att ta till diplomati. Det var väl ett diplomatiskt uttalande. ;) Din kommentar visar att vi har ännu mer gemensamt.

    2009-11-24 | 14:19:00
    Bloggadress: http://iwillnevergiveup.blogg.se/
  • Biggan säger:

    Ja, Gunilla visst är det så att vi har en hel del gemensamt!

    Det är roligt med en blogg som är lite djup och inte bara pratar om v-i-t inredning och scrapbooking, hundar (ÄVEN om jag gillar hundar)eller spyr galla över sjukvården eller torgför sitt trassliga kärleksliv!

    Har förstås lagt upp dig som länk..!

    2009-11-26 | 21:38:42
    Bloggadress: http://www.utanfarstu.bloggplatsen.se
  • Gunilla säger:

    Tack Biggan för de fina orden om min blogg! Från början var den tänkt som en miljöblogg men sen har det mer och mer handlat om mina tankar och reflektioner i största allmänhet.

    2009-11-27 | 10:29:47
    Bloggadress: http://iwilllnevergiveup.blogg.se/

Kommentera inlägget här: