Iwillnevergiveup

Avlusat

Kategori: Allmänt

Vår citrus har fått löss! Det har pågått ett tag och jag har gjort några mindre insatser för att komma till bukt med eländet utan att lyckas. Så igår fick sambon lyfta ut växten (som var för stor och tung för lilla mig) på gräsmattan för avlusning.
Först sprutade jag med såplösning, sen vred och vände jag på varenda blad och tvättade bort alla sköldlöss jag såg med en skrubbsvamp. Samtidigt fick jag slåss med traktens alla bin, som de ljuvt doftande blommorna drog till sig. Till sist fick hela plantan ännu en såpdusch innan sambon lyfte in den i uterummet igen. När jag tittade till den i morse såg den ovanligt pigg och fräsch ut. Citrus är en tålig växt!

Kommentarer

  • Charlotte säger:

    Håller tummarna för citrusen. Men med en sådan nogrann behandling är nog oddsen goda. Växter man haft länge fäster man sig vid och vill gärna hjälpa den på traven när något är galet.

    2009-06-15 | 20:35:24
    Bloggadress: http://www.metrobloggen.se/argatankar
  • Gunilla säger:

    Ja, den verkar återhämta sig bra. :)

    2009-06-16 | 09:08:40
    Bloggadress: http://iwillnevergiveup.blogg.se/

Kommentera inlägget här: