Iwillnevergiveup

Uppstart

Kategori: Miljö

Vet inte riktigt vad jag ska tycka om första programpunkten på årets första arbetsdag - "Globala miljöfrågor" av en föreläsare från TEM i Lund....
Mycket av det han pratade om var "gammal skåpmat" (det verkar nästan som om det är så med miljöfrågorna just nu - det mesta som är allmänt känt är allmänt känt så att säga). Men jag gjorde en hel del anteckningar i alla fall och kommer säkert att referera honom mera även framöver.

Ikväll nöjer jag mig att återge "Berättelsen om ölburken":
Ölburkar görs som ni vet av aluminium som görs av bauxit. Denna malm finns det gott om i Australien, men det går åt mycket energi för att framställa aluminium och det har de inte så gott om på den stora ön i söder. Därför transporteras den tunga och skrymmande bauxiten till Island, en något mindre ö i norr, som har gott om relativt billig energi. Där förvandlar man b till a som sedan åter transporteras söderut till Tyskland för att manglas ut till stora plåtar. Dessa fraktas vidare till Malmö och blir tomburkar som åker iväg till bryggerier runt om i vårt avlånga land. När burkarna fyllts med sitt innehåll åker en del av dem ner till Puttgarden i Tyskland (igen) där de köps av oss svenskar för att åka sista biten med oss hem innan vi häller i oss den ljuva (?) drycken. Tänk på detta nästa gång....
Snipp, snapp, snut så var sagan slut.

Kommentarer

  • Mattias (din arbetskompis :) säger:

    Ja, du - inte mycket nytt precis...

    2009-01-08 | 01:51:18
  • Ee säger:

    underbar värld vi lever i!:)

    2009-01-08 | 14:18:11
  • Anonym säger:

    Nej, visst var det lite tamt Mattias.

    Ja du Ee, som vi sagt många gånger - det är inte lätt att försöka göra rätt val och vara rädd om vår miljö...

    2009-01-08 | 18:48:46
  • Gunilla säger:

    Haha, där blev jag anonym på min egen blogg :)

    2009-01-08 | 18:51:26
    Bloggadress: http://iwillnevergiveup.blogg.se/
  • Parina säger:

    Jag tänker sno det inlägget och lägga upp det på min blogg för jag tyckte det var väldigt intressant och samtidigt blir fler i klassen engagerade

    2009-01-09 | 18:07:46
    Bloggadress: http://parina.blogg.se/
  • Anonym säger:

    Det får du gärna göra Parina!

    2009-01-09 | 19:01:19
  • Parina säger:

    Ja du kan använda min text det är okej

    2009-01-10 | 14:35:02
    Bloggadress: http://parina.blogg.se/
  • Marcus Månefox säger:

    Därför borde alla dricka vatten från kranen! Det gör jag, ibland dricker jag även mjölk, men inget annat. Jag försöker även få mina föräldrar att sluta dricka pepsi då detta är allt dom dricker.



    Jag förstår verkligen inte varför vi människor tar vara på vår natur. Det är ju vårt hem vi förstör!

    2009-01-13 | 20:19:12
  • Gunilla säger:

    Du har helt rätt Marcus! Hoppas du kan påverka dina föräldrar (och andra) i rätt riktning. Förutom miljöpåverkan är ju vatten också det absolut nyttigaste man kan dricka.

    2009-01-14 | 10:40:32
    Bloggadress: http://iwillnevergiveup.blogg.se/
  • Markattan säger:

    Vi lever i en på många sätt snedvriden värld...

    2009-01-21 | 14:13:51
    Bloggadress: http://markattansdjungel.blogspot.com
  • Gunilla säger:

    Ja Markattan det gör vi verkligen. Undrar om det går att vrida den rätt igen....

    2009-01-21 | 19:57:09
    Bloggadress: http://iwillnevergiveup.blogg.se/

Kommentera inlägget här: