Iwillnevergiveup

Prestationsångest!

Kategori: Allmänt

När jag sökte till kursen "Vårt klimat - förr, nu och i framtiden" på geologen i Lund var det mest på skoj! Det kändes spännande, inspirerande och mycket lyxigt att i min ålder åka ner till detta anrika lärocenter en gång i veckan och bara insupa ny kunskap. Och jag har verkligen njutit ända till nu!
Jag tänkte från början bara gå på de föreläsningar jag tyckte verkade riktigt intressanta för min personliga del. Men när jag fick veta att det för godkänt på kursen ( 5 / 7,5 poäng), krävdes minst 80% närvaro vid föreläsningarna och 100% vid exkursionerna kunde jag ju inte låta bli att åtminstone försöka uppnå det kriteriet, och det har jag gjort.
Nu återstår "bara" hemtentan, och jag känner mig helstressad! Förstår inte riktigt varför. Jag har ju fast jobb som jag trivs med sen 25 år (får present för det i år) och är troligen för gammal för att söka annat jobb, så något CV behöver jag inte tänka på. Ändå kan jag inte låta bli att pressa mig själv till ett försök att bli godkänd.
När jag för så där en 30 år sedan studerade på heltid, blev jag aldrig så här stressad. Då hade jag en enorm självdisciplin och tog studierna som en heltidssysselsättning. Jag gick på alla föreläsningar och antecknade flitigt. Jag började läsa in litteraturen så fort kursen startade och när det var ett dygn kvar till tentan visste jag att jag hade den kunskap jag behövde och kunde koppla av.
Jag är väl medveten om att långt ifrån alla fungerar som jag gjorde då, utan istället känner en oerhörd press under studietiden. Så även mina egna elever! På så sätt är detta en nyttig erfarenhet för mig - jag vet nu ännu tydligare hur det kan kännas inför ett större prov eller en inlämning.
Men nu ska jag ta tjuren vid hornen och sätta igång! Det jag förväntas göra är att först och främst skriva en utvärdering av kursen, och det ska väl inte vålla några större problem. Men sen ska jag välja fyra av åtta givna frågor som ska besvaras på en A-4 sida. Där känner jag att jag är ute på riktigt hal is - har bara läst ca 1/5 av litteraturen och bara antecknat sådant jag funnit intressant och användbart i min undervisning. Undrar hur långt det kommer att räcka.....
Håll tummarna alla kära läsare!

Kommentarer

  • mormor Hannele säger:

    Jag ska skriva en lite uppsats, tycker att tentor är lite tuffa, mycket namn och årtal att stoppa i huvudet...

    2009-01-06 | 11:57:20
    Bloggadress: http://hannelesparadis.blogspot.com
  • Gunilla säger:

    Ja Hannele, och att svara fel finns ju inte på kartan nu när man har jobbat som lärare i flera år och förväntas kunna allt...

    2009-01-06 | 14:23:56
    Bloggadress: http://iwillnevergiveup.blogg.se/
  • Emma Bodén säger:

    Usch, jag tänker på dig och din hemtenta med skräckblandad förtjusning! Själv sitter jag här och sliter mitt hår med c-uppsatsen... den ska vara klar på fredag morgon klockan 08.00... Ahh, börjar få panik nu! Vi håller på att skriva klart resultatdiskussionen, sen är det bara en massa småplock kvar..men det tar alldeles för lång tid med all referenshantering och sånt! Så den här veckan blir det ingen sömn..men i helgen! Då ska jag SOVA och hämta nya krafter inför opponent och repondentskapet på torsdag och fredag nästa vecka!

    Lycka till med tentan, det kommer du att fixa gallant! Kram

    2009-01-07 | 00:20:57
    Bloggadress: http://systeremma.blogspot.com
  • Markattan säger:

    Håller tummarna och önskar dig lycka till! Själv minns jag mina studieår och alla tentor och uppgifter med lite lätt skräckblandad förtjusning ;o)

    2009-01-07 | 12:11:27
    Bloggadress: http://markattansdjungel.blogspot.com
  • Gunilla säger:

    Tack Markattan och Emma - lycka till du också!

    2009-01-07 | 19:15:39
    Bloggadress: http://iwillnevergiveup.blogg.se/

Kommentera inlägget här: