Iwillnevergiveup

Två år!

Kategori: Miljö

Idag är det två år sedan jag startade mitt bloggande! Då var tanken att det skulle vara en miljöblogg, sen har den utvecklats till en lite av varje blogg. Men dagen till ära har jag tänkt att påbörja ett miljötema under parollen ANVÄND ALLT!
Under min uppväxt på 50- och 60-talet levde vi i ett "slit och släng" samhälle som sedan övergick i ett "köp och släng" samhälle. Denna överkonsumtion håller nu på att bli vår undergång! Men jag vill tro att det fortfarande finns möjlighet att "rädda världen" får ett totalhaveri! Förutsättningen är dock att vi tänker om och ändra attityd till hur vi utnyttjar jordens resurser. Detta måste ske NU!
Därför ska jag här försöka skriva om vad man kan göra i sitt vardagliga liv för att minska sin konsumtion genom att som sagt - använda allt.
Det kan handla om sånt som jag redan tagit upp tidigare tex hur man får ut hela innehållet ur schampoflaskan/deoburken eller hur man får eleverna på skolan att slänga mindre av den mat de lägger upp på tallriken. Det kanske också kommer att handla om sopsortering och återvinning. Förhoppningsvis ska vårt hushåll kunna minimera innehållet i restavfallstunnan om vi försöka använda allt...
I morse såg jag ett intressant tv-inslag om recycling design som gav mig mersmak. Kanske kommer jag att kunna tipsa er om lite olika kreativa idéer om ni är roade av det. Det kommer kort sagt att handla om lite av varje på tema ANVÄND ALLT!

Kommentarer


Kommentera inlägget här: