Iwillnevergiveup

Använd allt 1 - Spill vid matlagning

Kategori: Miljö

Om ett par timmar anländer sambons bror med fru för att dricka glögg och äta mat tillsammans med oss. Jag har alltså tillbringat större delen av dagen i köket, vilket jag tycker är en riktigt trevlig sysselsättning som omväxling.
Först blir det som sagt lite glögg och pepparkakor tillsammans med några goda ostar. Varmrätten blir en Indisk curry som jag tillagat efter ett recept som Londondottern fått av sin indiska arbetskamrat. Till dessert ska vi äta mjölkcholkadmousse med blåbär. Allt är nu färdiglagat och står och vilar i väntan på att få avnjutas tillsammans med god dryck.
Det spill som blev över var två äggvitor och lite kycklingrester som jag skar bort innan köttet åkte ner i grytan. Detta kommer vår gamla katt gladeligen äta upp. Skal av lök, morötter och potatis har hamnat i komposterbart avfall och alla förpackningar ligger i sina återvinningskärl. Plastpåsar som frukt och grönt har legat i använder sambon när han rensar kattlådan. Det enda jag slängde i restavfallet var den slibbiga plasthistorien som låg i botten av kycklingförpackningen.
Skulle det mot förmodan bli några matrester över ikväll, tar jag med dem till skolan som lunch på måndag.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: