Iwillnevergiveup

Helgen i ord och bild

Kategori: Miljö

Det har varit en intensiv helg!
Igår hade vi Öppet Hus på skolan. Här kommer lite bilder på några av mina elever:



Två glada tjejer från HP07



Kakförsäljning för att få in pengar till ett UF-projekt



En ES-elev som målar porträtt



Musikesteter uppträder



Och så var det modevisning - här handlar det om fritidskläder

Idag har jag varit på exkursion i södra Skåne. Temat var - vad händer i framtiden och hur har det varit?
Första stoppet var i Löderup:



Här är stranderosionen mycket kraftig! De senaste 30 åren har strandlinjen förflyttats 150 meter inåt land. För att hindra detta har man byggt upp "strandskoningar" och pirar av stenar och block. Detta förflyttar dock erosionen österut och dessutom kommer höjningen av havsnivån leda till att vågorna slår upp över barriären och underminerar den om några är. Gundvattennivån i kustområdet kommer också att stiga och risken för översvämmningar ökar.



Tittar man västerut från Löderup ser man Kåsebergaåsen (där Ale stenar ligger) som troligen varit mycket bredare, men även den har utsatts för kraftig erosion av havet.



Sedan åkte vi vidare till Sandhammaren med dessa underbara stränder med mjuk vit sand som troligen kommer från erosionsområdena i Löderup och Kåseberga. Som en följd av att havsnivån stiger kommer troligen ackumulationen av sand att minska i detta området och strandremsan blir åter smalare.



Här berättar Lena om allt detta och mycket mer. Dessutom erbjöd hon sig att följa med på en exkursion till våren och lära mina elever det jag fått lära mig idag. Ett erbjudande som jag inte kommer att missa!

Frågan är vilken strategi våra beslutsfattare ska ha - ge efter för naturens krafter eller ta hänsyn till husägare, naturskydd och andra samhällsintressen????




En underbart skön och lärorik dag var det i vilket fall som helst.

Kommentarer


Kommentera inlägget här: