Iwillnevergiveup

Fin tradition

Kategori: Allmänt

Just nu sitter jag och är lite småfrusen efter att ha varit ute tillsammans med sambon och satt ut gravljus. Men jag har tänt stearinljus och kokat en kopp te för att mota bort kylan, och inombords känner jag mig varm med tanke på att jag har alla mina närmaste i livet. Man tänker lite extra på sånt en dag som denna.
Att smycka gravar med ljus är ju en gammal katolsk tradition och från början var det de helgon som inte hade någon egen minnesdag som man hedrade denna dag. Övriga döda hedrades dagen efter som kallas "alla själars dag". En annan gammal tradition har varit att sätta små granar med ljus i på gravar till jul. Numera har granarna bytts ut mot ljuslyktor men det är fortfarande vanligt att man smyckar gravarna även under julen.
Jag tycker att detta är en väldigt fin tradition och en möjlighet att stanna upp och tänka efter vad vi gör med våra liv och hur vi är mot varandra.
Ha en bra helg och var rädda om er och varandra!

Kommentarer

  • Hanneles jul säger:

    Ja, och svenska kyrkan gillade inte ens i början, att man skulle tända ljus på gravarna... Bra dag att minnas dem som inte är med os.

    2008-11-01 | 22:53:11
    Bloggadress: http://hannelesjul.blogspot.com/
  • Gunilla säger:

    Nej, det är mycket Svenska Kyrkan inte gillar... Trots att mitt första hem var en prästgård och jag har fått en kristen uppfostran är jag idag ateist och inte medlem i Svenska Kyrkan. Funderar dock på att gå med igen för att hjälpa till och bevara våra kyrkor som kulturbyggnader.

    2008-11-02 | 18:27:47
    Bloggadress: http://iwillnevergiveup.blogg.se/
  • Emma Bodén säger:

    Ja, visst är det mycket Svenska Kyrkan har varit emot och fortfarande är. Men jag tycker att det är en underbar tradition att tända ljus på våra tidigare nära och käras gravar för att minnas dem. Men det är också en tid att tänka lite extra på de vi har kvar i livet och värna lite extra om dem!

    2008-11-03 | 18:53:52
    Bloggadress: http://systeremma.blogspot.com
  • Gunilla säger:

    Instämmer helt Emma!

    2008-11-04 | 09:22:47
    Bloggadress: http://iwillnevergiveup.blogg.se/

Kommentera inlägget här: