Iwillnevergiveup

I stället för..

Kategori: Miljö

Min nyfikenhet drev mig idag till att köpa den nya tidningen som jag tipsade om igår - " ECO QUEEN".
Har inte hunnit läsa den ordentligt ännu, men redan i välkomsttexten lärde jag mig något nytt. Italienska viner fraktas enligt tidningens chefredaktör med tåg, medan annat europeiskt vin oftast går som lastbilsfrakt. Numera köper jag oftast ekologiska (och helst rättvisemärkta) viner. Nästa gång jag är på systemet ska jag även lägga till kriteriet italienskt. I övrigt har tidningen samma upplägg som andra modemagasin men med ekologisk inriktning. Verkar vara en riktigt fräck tidning trots alla annonser. Kanske blir det den tidningen jag köper i framtiden istället för de jag köpt hittills...

På texteve läste jag tidigare idag att färdigmat transporteras långa sträckor i vårt land. Det är upprörande! Kan man inte laga mat åt de gamla i deras hemkommun i stället för att köra den flera mil få vägarna? Förutom koldioxidutsläppen som blir följden, måste ju maten tappa både näring och smak på vägen. Helt obegripligt för mig är det i alla fall.

Idag har jag planterat växter igen. Var hos mina föräldrar igår och då kommer jag alltid hem med bagaget fullt med plantor som jag fått av mamma. Den här gången blev det spansk näva, rudbeckia, vit höstflox, kungsljus, kinesisk gräslök mm. Nu har vi inte mycket öppen jord kvar i vår trädgård. :)
Sen har jag bakat pajer som ska in i frysen. Pappa fyller nittio år om några veckor och jag har lovat att stå för kalaset i stället för att de ska hyra lokal och beställa catering. Det kan bli uppåt ett femtiotal gäster - fattar inte varför jag erbjuder mig att arrangera sånt! Men de har ju fött upp och försökt fostra mig en gång i tiden så nu är det väl paybacktime antar jag. De är i alla fall mycket tacksamma för den hjälp de får och då känns det ju bra...

Dagen veggimat blir pasta med paprika och getost från Ven. Jag gillar egentligen inte getost men den här var riktigt god.

Fortsatt trevlig söndagskväll!

Kommentarer

  • soffie säger:

    Å va skojigt med en ny tidning hoppas resten är lika bra som början verkade ´vara.
    Roligt med nya växter.
    Hoppas du haft bättre väder en jag här har vintern kommit tillbaks med 3grader*brr*
    ha en bra vecka!!

    2008-05-18 | 23:33:58
    Bloggadress: http://soffie69.blogg.se
  • Markattan säger:

    Jag hade ingen aning om att de italienska vinerna var bättre på så sätt att de fraktas med tåg, men det var en synnerligen god nyhet - vi dricker nästan enbart italienskt, så det känns ju bra ;o)

    Och jag håller med dig, jag förstår inte heller mattransporterna som rullar land och rike runt.

    Ska definitivt kolla upp Eco Queen. Och tack för besöket på min blogg ;o)

    2008-05-19 | 10:37:17
    Bloggadress: http://markattansdjungel.blogspot.com
  • Rikframtid säger:

    Enligt lagen för offentlig upphandling får man inte rata förtag för att de ligger långt bort, skulle bryta mot EU-lag. Men det är sjukt så mycket
    konstiga regler det finns

    2008-05-19 | 13:06:06
    Bloggadress: http://rikframtid.blogspot.com/
  • Gunilla säger:

    Jo, de där upphandlingsreglerna kan reta gallfeber på en. Jag jobbar ju som lärare och brukar köpa lite trivselgrejor till skolan. Men får tex inte handla på IKEA om prylarna finns på något annat företag som kommunen har avtal med, trots att det är mycket dyrare. Idioti!

    2008-05-19 | 14:47:55
    Bloggadress: http://Iwillnevergiveup.blogg.se
  • Mattias säger:

    Nämen - nu slaktar du en helig ko. Färdigmaten... Nä usch vad jag får dåligt samvete - vad ska jag nu äta på jobbet - ostmackor? Du har såklart rätt som vanligt - ville bara inte ge mig utan lite protester.

    Med vänlig hälsning

    2008-05-19 | 19:26:16
  • Gunilla säger:

    Men din kommer väl nästan direkt ifrån fabriken? :)

    2008-05-19 | 20:04:52
    Bloggadress: http://Iwillnevergiveup.blogg.se
  • Sara säger:

    Jag har inte sett Eco Queen i verkligheten än, men när jag gör det kommer jag att tjuvbläddra. För köpa får jag ju inte. Än!:)

    2008-05-19 | 20:31:57
    Bloggadress: http://saraskriver.blogspot.com
  • Ulla säger:

    Det är fler och fler som tänker på vad de köper för varor och var de kommer ifrån. Även jag har börjat så smått och det känns så bra. Alla kan inte göra allt, men alla kan göra något.

    2008-05-19 | 20:37:00
    Bloggadress: http://www.ulla67.blogg.se
  • gunilla säger:

    Sara , den kanske finns på biblioteket...
    Ulla, du har alldeles rätt - alla kan göra något och även det lilla kan spela stor roll!

    2008-05-19 | 21:39:06
    Bloggadress: http://Iwillnevergiveup.blogg.se
  • Marie dotter :) säger:

    ECO QUEEN! Vilken klockren idé! Mode och eco i ett. Om du ska börja prenumerera kräver jag att få läsa varenda en! ;)
    Bra inlägg förresten.. Kram!

    2008-05-20 | 10:53:42
    Bloggadress: http://thisismytigersuit.blogspot.com
  • Gunilla säger:

    Tack kära dotter! Klart att du har högsta tjing på mina tidningar i "second hand". Visst är det typiskt förresten att den först tidningen av det här slaget heter Eco Queen och inte Eco King...

    2008-05-20 | 19:06:43
    Bloggadress: http://Iwillnevergiveup.blogg.se

Kommentera inlägget här: